آسیب شناسی وضعیت تبلیغات در تئاتر-۵ جای تبلیغ تئاتر در صفحات شاخ های اینستاگرام نیست، احساس خطر می كنم

    Home  /  جشن  /  آسیب شناسی وضعیت تبلیغات در تئاتر-۵ جای تبلیغ تئاتر در صفحات شاخ های اینستاگرام نیست، احساس خطر می كنم

آسیب شناسی وضعیت تبلیغات در تئاتر-۵ جای تبلیغ تئاتر در صفحات شاخ های اینستاگرام نیست، احساس خطر می كنم Image

آسیب شناسی وضعیت تبلیغات در تئاتر-۵ جای تبلیغ تئاتر در صفحات شاخ های اینستاگرام نیست، احساس خطر می كنم

صد كادو: مدیر تئاتر مستقل تهران معتقدست تخصص نداشتن روابط عمومی های تئاتر و تبلیغات غیرحرفه ای كه در فضای مجازی رخ می دهد سبب سلب اعتماد مخاطبان می گردد.
مصطفی كوشكی كارگردان، تهیه كننده و مدیر تئاتر مستقل تهران درباره نقش تبلیغات مجازی در جذب مخاطبان تئاتر به خبرنگار مهر اظهار داشت: زمانی كه یك مدیوم تازه برای تبلیغات مثل تلگرام و اینستاگرام و كمی دورتر فیس بوك به تئاتر ورود می كند فضای تازه ای را باز می كند و خصوصیت این فضا این است كه مخاطب بیشتری با آن در ارتباط می باشد و حتی به نظر من تبلیغات شهری هیچ وقت حتی بازده كوتاه مدت هم برای یك اثر نمایشی نداشته است. وی درباره مزیت تبلیغات مجازی بر تبلیغات شهری توضیح داد: معتقدم تبلیغات شهری برای برندسازی مناسب می باشد و بیلبوردهایی كه در سطح شهر زده می شوند برای به وجود آمدن یك برند و ثبات آن در طولانی مدت مناسب هستند. اگر در سطح شهر دقت كنید تبلیغات شهری غیر از رویدادهایی كه یك برند یا ستاره و فرد شناخته شده ای را معرفی می كنند، هدف دیگری ندارند مثلا من هیچگاه به این مساله فكر نمی كنم كه یك بیلبورد در اختیار داشته باشم و در آن تئاتر مستقل تهران را تبلیغ كنم اما اگر بخواهم این تماشاخانه را برندسازی كنم، می توانم با نصب بیلبوردهای مختلف طی چندین ماه در سطح شهر این كار را انجام دهم. این كارگردان تئاتر خاطرنشان كرد: وقتی بحث یك تئاتر یا رویداد تئاتری مطرح می گردد باید عكس و یا محتوای روی بیلبورد یا استرابورد خیلی سریع مردم را به خود جذب نماید و آنها را از اتفاقی كه قصد تبلیغش را دارد، آگاه سازد بعنوان نمونه اگر نمایش تجربه گرایی برای اجرا داشته باشیم تبلیغات شهری اصلا پیشنهاد نمی گردد چون مردم به واسطه حضور یك چهره شناخته شده است كه توجهشان به بیلبورد و دیگر تبلیغات شهری جلب می گردد و در غیر این صورت مخاطب برایش اهمیتی ندارد كه به تبلیغ شما نگاه كند.در مواقعی كه با روابط عمومی و مدیران تبلیغات تئاترها برای معرفی كارشان صحبت می نماییم، می بینیم ایده هایی غیرمتعارفی برای تبلیغ یك نمایش پیشنهاد می دهند مثلا می گویند تیزرشان را به پیج یكی از شاخ های اینستاگرام بدهند تا برایشان تبلیغ كند. این شناخت نداشتن از چگونگی تبلیغ یك نمایش دارد خیلی ترسناك می گردد كوشكی متذكر شد: همیشه تبلیغات شهری برای تئاتر وجود داشته است اما از گذشته معمولا تئاتر به علت محدود بودن مخاطب و كم بودن سالن هایش بیشتر با استفاده از اطلاع رسانی خودِ مخاطبان به یكدیگر تبلیغ می شده است بدین سان كه یك نمایش در یك هفته یا ۱۰ روز اول اجرایش آرام آرام شكل می گرفت و پس از آن مخاطبان تئاتر متوجه اجرای یك نمایش می شدند و به دیدن آن می نشستند، كم كم نمایش معرفی می شد و تماشاگران خودش را پیدا می كرد. مدیر تئاتر مستقل با اشاره به اینكه با ورود فضاهای مجازی طیف مخاطبان تئاتر گسترده تر شد، اعلام نمود: این رسانه ها فضا را هیجان انگیزتر كرده و سبب شده اند مخاطبان به این تبلیغات اعتماد كنند. علاوه بر فضای مجازی، بالا رفتن تعداد سالن ها، گسترش سالن های تئاتر، ورود سرمایه به تئاتر و… سبب شد آمار مخاطبان تئاتر بالا برود كه البته به نظرم دوران اوجش تمام شده و این استقبال رو به افول گذاشته كه مساله خطرناكی است. وی درباره ضرورت تخصص داشتن روابط عمومی ها برای تبلیغ درست یك نمایش اظهار داشت: در مواقعی كه با روابط عمومی و مدیران تبلیغات تئاترها برای معرفی كارشان صحبت می نماییم، می بینیم ایده های غیرمتعارفی برای تبلیغ یك نمایش پیشنهاد می دهند مثلا می گویند تیزرشان را به پیج یكی از به اصطلاح شاخ های اینستاگرام بدهند تا برایشان تبلیغ كند. این شناخت نداشتن از چگونگی تبلیغ یك نمایش دارد خیلی ترسناك می گردد. سطح پایین فكر كردن و تخصص نداشتن روابط عمومی ها در حوزه خودشان سبب بی اعتماد شدن مخاطبان می گردد چون حتی اگر كاری با كیفیت هم باشد وقتی در چنین پیج هایی تبلیغ می گردد به مخاطب می گوید كه این نمایش اثر ی با كیفیت و جدی نیست. كارگردان نمایش «رومئو و ژولیت» خاطرنشان كرد: تبلیغات و فروش خیلی به هم وابسته هستند اما این شكل از تبلیغات كه روز به روز هم دارد بیشتر می گردد دیگر برای مخاطب جذاب نیست چون از آن اشباع شده است مگر اینكه محتوای جذابی را به آنها ارائه نماییم و ببینیم چه محتوایی آنقدر جذاب و گیرا و دغدغه مند است كه وقتی آن را در فضاهای تبلیغاتی قرار می دهیم بتواند مخاطب را جذب نماید. چیزی كه معمولا خیلی كم مورد دقت و توجه قرار می گیرد بحث مخاطبِ هدف تئاتر است بعنوان نمونه باید بدانیم كه بازار فروشمان برای نمایشی كمدی یا اجتماعی كجاست و در چه منطقه و یا فضایی باید برایشان تبلیغ نماییم. باید خوراك تبلیغاتی مان را به افرادی بدهیم كه مخاطب آن اثر هستند چون احتمال خرید آنها بیشتر است. كوشكی در انتها صحبت هایش بیان كرد: در كنار این موارد بحث نمودارهای فروش هم مهم می باشد و اینكه ببینیم مثلا چرا نمودار خرید بلیت یك نمایش در ایام مختلف نوسان دارد و بررسی نماییم كه چه خوراكی را به رسانه ها داده ایم كه آمار فروش با نوسان روبرو شده است. البته بعضی از روابط عمومی ها هم حواسشان جمع است و مثلا می دانند از امروز چطور برای فروش آخر هفته شان برنامه ریزی كنند.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای آسیب شناسی وضعیت تبلیغات در تئاتر-۵ جای تبلیغ تئاتر در صفحات شاخ های اینستاگرام نیست، احساس خطر می كنم بسته هستند Date | 25/09/2018

categories & tags