روایت ایرانی ها مهاجر از رفتار جهان اولی ها در ایام كرونایی

    Home  /  جشن  /  روایت ایرانی ها مهاجر از رفتار جهان اولی ها در ایام كرونایی

روایت ایرانی ها مهاجر از رفتار جهان اولی ها در ایام كرونایی Image

روایت ایرانی ها مهاجر از رفتار جهان اولی ها در ایام كرونایی

به گزارش صد كادو زمانی كه تست كرونای ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت ایران مثبت شد، «ترور نوآ» كمدین معروف آمریكایی این مورد را سوژه خنده قرار داد و در یكی از برنامه های طنزش به آن پرداخت و از آمریكایی ها خواست كه «توصیه های بهداشتی را رعایت نمایند و از مقامات بهداشتی ایران فاصله بگیرند». حالا با فراگیرشدن كرونا، تست بعضی از مقامات كشورهای غربی همچون همسر نخست وزیر كانادا «جاستین ترودو»، همسر «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا، «خاویر سولانا» رئیس سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزیر كشور استرالیا و معاون وزیر بهداشت انگلیس مثبت شده است اما هیچكدام از آنها سوژه خنده كمدین های كشورهای دیگر نشده اند!

به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، بعضی از كشورها همچون نیوزلند در رسانه هایشان تاكید می كردند ویروس كرونا بوسیله ایران و یك مسافر ایرانی به كشور آنها رسیده است؛ گویی خیلی از كشورهای دنیا فراموش كردند كه كرونا اول از چین آغاز شد و سپس به كشورهای دیگر انتقال پیدا كرد!

بعد از فراگیر شدن ویروس كرونا، كشورها اعلام نمودند كه ممكنست بزودی برای مبارزه با آن قرنطینه را شروع كنند. بنا بر این فیلم هایی از هجوم مردم اروپا و آمریكا به فروشگاه ها و قفسه های خالی مواد غذایی، دستمال كاغذی و مواد شوینده منتشر گردید و خیلی از آنها با كمبود بعضی از اقلام مواجه گشتند.

در حالی كه بسیاری توقع چنین رفتاری از مردمان جهان اول را نداشتند، سفیر انگلیس در ایران عكسی از قفسه های پر از دستمال كاغذی در یكی از فروشگاه های تهران منتشر نمود و نوشت: «خرید امروز در تهران. در صورتیكه نگران باشید…»

حتی ایرانیانی كه سال ها در اروپا یا آمریكا زندگی می كنند هم از رفتار مردم جهان اول شگفت زده شده اند و بعضی از آنان معتقدند حالا كه امنیت جهان اول به خطر افتاده است، مردم این كشورها دارند چهره واقعی خودشان را نشان می دهند.

«مسلم»، ۱۰ سالی می شود كه در اروپا زندگی می كند و حالا ساكن یكی از شهرهای كوچك آلمان است: «چند روز پیش یكی از دوستان ایتالیایی ام در اینستاگرام استوری گذاشته و از كشور چین تشكر كرده بود كه ماسك و تجهیزات پزشكی به ایتالیا كه با كمبود این اقلام روبه رو شده، فرستاده است. به او گفتم زمانی كه چین درگیر كرونا شد، اول از همه ایران به آنها كمك كرد و برایشان ماسك فرستاد. فكرش را بكن كه ایران ۴۰ سال تحریم و در شرایطی است كه هم اكنون شما یك درصد از شرایط ایران را در كشور خود می بینید. نامه ظریف وزیر خارجه كشورمان به كشورهای دیگر برای برداشتن تحریم ها را هم برایش فرستادم و گفتم می بینی شما اروپایی ها چقدر غیرانسانی برخورد می كنید؟ اما ما در هر شرایط حتی بدترین روزها به مردم جهان كمك كرده ایم.»

او ادامه می دهد: «این روزها آلمان هم درگیر بیماری كروناست. مردم برای خرید و روزهای قرنطینه به فروشگاه ها هجوم می برند و خیلی از قفسه های مواد غذایی مثل دستمال كاغذی، مواد شوینده، برنج، ماكارونی، قهوه، شمع و كنسروهای مختلف خالی شده است. دانشجویان در گروه های واتس آپ با رفتار مردم شوخی می كنند. برای مثال یك ویدئوی قدیمی دست به دست می شود كه در آن فردی كه به بیماری پرخوری مبتلاست می گوید اگر زمانی در خانه چیزی برای خوردن پیدا نكنم، حاضرم روی دستمال توالت شكلات بریزم و بخورم. بسیاری همین صحبت را دست گرفته اند و می گویند حالا می فهمیم چرا مردم دستمال توالت زیاد می خرند. حتی برخی ویدئوها از دعوای مردم برای دستمال توالت در شبكه های اجتماعی می چرخد. وضعیت عجیبی شده. ملت دیوانه شده اند. باز مردم ایران وقتی از خانه بیرون می روند یك دستكش می پوشند، اینجا كه اصلا خبری از این كارها نیست. حالا اگر ما در ایران چنین رفتاری داشتیم بارها خودزنی می كردیم و رفتارمان را با كشورهای اروپایی مقایسه می كردیم. فكر می كنم فرهنگ خیلی مهم می باشد. خودزنی ما از دوره قاجار شروع شد، زمانی كه پای پادشاهان ایرانی به اروپا باز شد. پس از آن بود كه فرهنگ غرب را توی سر مردم زدند. هر ایرانی هم كه به اروپا سفر می كرد، غرب زده می شد و مرتب در ستایش غرب صحبت می كرد. نباید فراموش نماییم كه تبلیغات آنها هم دراین زمینه موثر بوده است. در فیلم های هالیوودی اهتمام می شود اروپا و دنیای غرب به بهترین وجه ممكن به معرض نمایش گذاشته شود اما دنیای شرق مثل هند، كثیف و فقیر نمایش داده می شود. این تبلیغات موجب می شود همه ناخودآگاه فكر كنند شرق كثیف و ناامن است».

تجربه زندگی در اروپا به مسلم ثابت كرده كه منبع نعمت از خوراك گرفته تا فرهنگ و دوستی در ایران است و اگر مجبور به زندگی در اروپا نبود به ایران برمی گشت: «اگر قانون بالای سر آلمانی ها نباشد، خودشان را خوب نشان می دهند. برای مثال چند ماه پیش یك راننده آلمانی به خواهرم زد و چون هیچ پلیس و دوربینی در اطرافش نبود، فرار كرد در صورتیكه قانون، رفتار دیگری برای آنها تعیین كرده است. برای مثال جریمه نبستن كمربند در آلمان ۲۰ یورو و معادل ۲۰ درصد حقوق مردم است و راه فراری هم برای آن وجود ندارد یا اگر اروپایی ها بتوانند از زیر پرداخت مالیات در بروند، رحم نمی كنند. اینجا ۹۰ درصد موارد قانون است و زمانی كه پای فرهنگ به میان بیاید هیچ چیز مطرح نیست و مصداق بارز بخور تا خورده نشوی است. اروپایی ها سال های سال در امنیت زندگی كرده اند و حالا كه ویروس كرونا امنیتشان را به هم زده، خودشان را این طور نشان می دهند. اینجا زمانی ماسك ۱۵ سنت بود و حالا در سایت «ای بی» ۵ یورو به فروش می رسد. همین طور با كمبود مواد ضدعفونی و دستمال كاغذی در فروشگاه ها مواجه گشته اند. دولت اعلام نموده كه در مردم ایجاد ترس نكنید و از قفسه های خالی عكس نگیرید و در اینترنت به اشتراك نگذارید».

او معتقد است: «كشور ما جدید نیست. فرهنگ ما در بستر ۷۰۰۰ سال تكمیل شده است و بدی هر فرهنگی كه به ما حمله كرده از بین رفته و خوبی هایش در فرهنگ ما حل شده است. گرچه ایران بالا و پایین زیادی را پشت سر گذاشته اما فرهنگ ما همیشه قدرت داشته و زنده است».

«مینا» هم یكی دیگر از ایرانیانی است كه دو سالی می شود به كانادا مهاجرت كرده و ساكن تورنتو است: «هفته گذشته و روز گذشته برای خرید به فروشگاه رفتم كه حدودا مواد شوینده و از همه مهم تر دستمال كاغذی اصلا پیدا نمی شد و مردم همه فروشگاه ها را خالی كرده بودند. این مساله برای من واقعا خنده دار بود و با خودم می گفتم اینجا كه جهان اول است چرا باید چنین صحنه ای را ببینم. آمار بیماران مبتلا به كرونا حدود یك ماه ۱۲ نفر بود و در مدت كوتاهی به ۸۰ بیمار رسید. هفته گذشته دولت درباره افزایش این بیماری آگهی داد و اعلام نمود همه برای دو هفته مواد غذایی تهیه كنند چون ممكنست اعلام قرنطینه كنند. برای دو هفته مدارس تعطیل شده. نخستین چیزی كه كمیاب شد ژل ضدعفونی و دستمال كاغذی بود برای اینكه به مردم آگهی دادند برای خشك كردن دست و صورت از حوله استفاده نكنید. من شنیدم در بعضی از فروشگاه ها برای خرید دستمال كاغذی و ژل ضدعفونی محدودیت تعیین كرده اند. برای ورود مردم به برخی از سوپرماركت ها هم محدودیت وجود دارد و آنها را به صورت گروه های كوچك به داخل راه می دهند. به عبارتی اجازه نمی دهند همه یك دفعه هجوم ببرند».

​او ادامه می دهد: «كانادا كشور مهاجرپذیری است و بعضی از مردم هم برای محدودیت خریدی كه وجود دارد غُر می زنند. جایی خواندم كه یك نفر یك بسته دستمال كاغذی را ۱۷ دلار خریده بود و یكی خواسته بود همان بسته را با قیمت ۵۰ دلار از او بخرد. بعضی از كالاها در بعضی سایت ها با قیمت بالایی به فروش می رسند. روز گذشته خبری خواندم كه در سایت های این چنینی تبلیغات فروش كالاهای كمیاب ممنوع شده است. در كل رفتار مردم اینجا آرام تر از ایران بنظر می رسد و شاید دلیلش این است كه بیماری به اندازه ایران فراگیر نشده اما حس می كنم اگر تعداد بیماران مبتلا به كرونا هم در اینجا به اندازه ایران شود رفتارهای مردم دیدنی باشد. چیزهایی كه اینجا از رفتار مردم در شرایط بحران دیدم با ایران چندان فرقی ندارد. اینجا هم به مردم آگهی می دهند به سبب شیوع بالای این بیماری ممكنست ظرفیت بیمارستان ها محدود شود و مدام می گویند مراقب باشید چون جمعیت مسن كانادا هم بالاست و دولت نگران است. در تورنتو هایپرماركت ها یا فروشگاه های بزرگ زیادی وجود دارد كه انبارهای بزرگی هم دارند و من و همسرم حتی برای خریدهای كوچك به این فروشگاه ها می رویم. فكر می كردم اگر كانادا درگیر كرونا شود آنقدر تعداد فروشگاه هایش زیاد است كه با كمبود كالای خاصی روبرو نشود. تا زمانی كه همسر نخست وزیر مبتلا نشده بود فروشگاه ها روند عادی داشتند اما به محض اعلام ابتلای او به بیماری، قفسه برخی كالاها در فروشگاه ها خالی و سركه و دستمال كاغذی تمام شد!»

مینا می گوید: «دولت كانادا مدام به مردم اطمینان خاطر می دهد كه نگران معیشت خود نباشید. جاستین ترودو چند روز پیش مصاحبه ای داشت و برنامه حمایت مالی برای قرنطینه را اعلام نمود تا كسانی كه بیكار می شوند نگران كرایه خانه یا هزینه مهد كودك فرزندانشان نباشند. به عبارتی دولت می كوشد استرس و فشار را از مردم دور كند. من فكر می كردم این اطمینان خاطر در تامین كالاها هم وجود دارد و صحنه خالی شدن فروشگاه ها را نمی بینم. تصور من از جهان اول چیز دیگری بود و حالا متوجه شدم فرقی ندارد كه تو در جهان اول باشی یا جهان سوم؛ وقتی نگرانی درباره تامین معیشت باشد همه در مرحله اول به فكر خودشان هستند. از زمانی كه آمارهای مبتلایان به ویروس كرونا جدی شد، چهره واقعی جهان اول هم نمایان شد».

یكی از ایرانیان ساكن اتریش هم جو این كشور را خراب توصیف می كند: «در شهری كه من زندگی می كنم دو مورد مبتلاشدن به كرونا گزارش شد كه می گویند حالشان خوب شده است. شهر را تا یك ماه آینده تعطیل كردند بنا بر این همه برای خرید به فروشگاه ها هجوم بردند. مردم از قرنطینه شدن وحشت دارند. چند هفته پیش به ایران سفر كرده بودم و چون چشمم را عمل كردم هیچ پزشكی در اتریش حاضر نبود من را بپذیرد. حتی همكلاسی هایم از من می ترسیدند و بارها تاكید می كردند كه باید تست كرونا بدهم. اینجا تست كرونا برای افرادی كه از چین یا ایران آمده اند، رایگان است. مردم در اتریش چندان از دستكش هم استفاده نمی كنند، ماسك زدن هم ممنوعست و جریمه دارد. همین طور سایتی طراحی شده كه ۲۴ ساعت به سوالات درباره بیماری كرونا پاسخ می دهد و به محض اطلاع رسانی درباره یك بیمار مبتلا به كرونا، موضوع را سریع پیگیری می كنند. هفته پیش و پس از تعطیلی دانشگاه ها تصمیم گرفتم به منزل یكی از دوستانم در آلمان بروم. در طول مسیر سفر هیچ كنترل خاصی ندیدم. گرچه روز گذشته خبرهایی شنیدم كه مرزها بسته شده است اما در كل به نظرم وضعیت آلمان خیلی بهتر از اتریش است».

​طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی اروپا به كانون شیوع كرونا تبدیل گشته است و در این بین وضعیت ایتالیا از همه كشورهای اروپایی بدتر است. یك خانم ایرانی ساكن رم درباره تجربه این روزهایش در این كشور می گوید: «قسمت شمالی ایتالیا به سبب شیوع ویروس كرونا در قرنطینه است و حدود ۱۳ شهر دیگر این كشور همچون ونیز، میلان و رم هم در ایام اخیر به قرنطینه اضافه شده اند. هر كسی كه بخواهد به سبب كارهای غیر ضروری وارد شهر شود ۲۰۰ یورو جریمه می شود. مراكز فرهنگی، رستوران ها و باشگاه های ورزشی تعطیلند و فقط داروخانه ها و سوپرماركت ها اجازه فعالیت دارند. هر كسی بخواهد در شهر تردد كند باید از پلیس مجوز داشته باشد. همدلی و همكاری مردم دراین زمینه مهمست و مردم طبق قراری كه گذاشته اند راس ساعت ۶ كنار پنجره ها می آیند و هر كسی هر موسیقی كه بلد است می خواند و این امر هم در ابتدا با سرود ملی ایتالیا شروع شد».

برمبنای آمارها، بیشترین شمار مبتلایان، جانباختگان و گسترش ویروش كرونا متعلق به ۱۰ كشور جهان به ترتیب چین، ایتالیا، ایران، كره جنوبی، اسپانیا، فرانسه، آلمان، آمریكا، سوئیس و نروژ است.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای روایت ایرانی ها مهاجر از رفتار جهان اولی ها در ایام كرونایی بسته هستند Date | 23/03/2020