مقابله با شبه علم در بحران كرونا، شبه علم، بحران مضاعف است و قربانی می گیرد

    Home  /  جشن  /  مقابله با شبه علم در بحران كرونا، شبه علم، بحران مضاعف است و قربانی می گیرد

مقابله با شبه علم در بحران كرونا، شبه علم، بحران مضاعف است و قربانی می گیرد Image

مقابله با شبه علم در بحران كرونا، شبه علم، بحران مضاعف است و قربانی می گیرد

به گزارش صد كادو استاد دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به مرگ تعداد قابل توجهی از هموطنان در اثر مصرف الكل برای به اصطلاح مبارزه با ویروس كرونا با بیان این كه شبه علم، بحران مضاعف است و قربانی می گیرد، تصریح كرد: شبه علم و خرافات از یك جنس هستند، جامعه ما نیازمند توسعه عقلانیت و خردورزی به منظور زندگی بهتر است.
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، رحمت الله فتاحی با پیوستن به پویش #علمی_شو كرسی یونسكو در ترویج علم، یادداشتی را در صفحه اینستاگرامی “كرسی یونسكو در ترویج علم” منتشر نمود.
در این یادداشت آمده است:
“در طول تاریخ، جوامع بشری بیشترین صدمه هایی را كه دیده اند به علت دور بودن از عقلانیت در تفكر و تصمیم بوده است. دشمنی ها، جنگ ها، ستم ها، ویرانی ها، بحران های اجتماعی و اقتصادی و بهداشتی، در واقع، نتایج ناشی از عدم بهره گیری از تفكر عقلانی در تحلیل ها، برآوردها و تصمیم ها بوده و هست.
در مقابل، پیشرفت علم و دستاوردهای علمی در همه زمینه ها به خاطر بهره گیری از تفكر عقلانی است. علم برپایه تجربه و خردورزی شكل می گیرد در مقایسه، شبه علم، ظاهری علمی اما باطنی خرافی مبتنی بر سطحی اندیشی دارد. دكتر عبدالكریم سروش به روشنی تفاوت های بین علم و شبه علم را در كتاب خود با عنوان “علم چیست، فلسفه چیست؟” تبیین كرده است.
توسعه شبه علم به علت ساده اندیشی و عدم تفكر عقلانی در بخش هایی از جامعه بوده است و در خیلی از جوامع هم مطرح است.
حالا كه جامعه بشری در همه قلمروهای جغرافیایی گرفتار بیماری ناشی از ویروس كرونا شده، بازهم به علت باورهای ساده اندیشانه بخشی از مردم و اتخاذ روش های درمانی یا پیشگیرانه غیرعلمی، دارد در آستانه یك بحران مضاعف قرار می گیرد و قربانی می دهد. مرگ تعداد قابل توجهی از هموطنان در اثر مصرف الكل برای به اصطلاح مبارزه با ویروس كرونا به علت همین نوع تفكرات است. نكته اینجاست كه شوربختانه، عده ای هم از شبه علم سود برده و می برند.
در انتها باید اظهار داشت: شبه علم و خرافات از یك جنس هستند. جامعه ما نیازمند توسعه عقلانیت و خردورزی به منظور زندگی بهتر است.”
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، كرسی یونسكو در ترویج علم به منظور مقابله با شبه علم، اخبار غیرعلمی و باورهای غلطی كه این روزها پیرامون كرونا ویروس جدید در جامعه انتشار یافته، پویشی را به نام «#علمی_شو» راه اندازی كرده و از همه علاقه مندان به مباحث علمی درست، دعوت می كند با تولید و ارسال پیام های كوتاه صوتی، تصویری و متنی، در جهت جایگزینی اندیشه و رفتار صحیح علمی در جامعه به جای هراس از این بحران، این پویش را یاری كنند.
كرسی یونسكو در ترویج علم از صاحبنظران، متخصصان و نیك اندیشان دعوت كرده است از راه ایمیل كرسی به نشانی unescocps@gmail.com، صفحه اینستاگرام unescocps و كانال تلگرامی @unescocps به پویش “#علمی_شو بپیوندند.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای مقابله با شبه علم در بحران كرونا، شبه علم، بحران مضاعف است و قربانی می گیرد بسته هستند Date | 21/03/2020