چهره های سینمایی رقم زدند؛ از استیضاح ترامپ در اسكار تا گرامیداشت یاد كوبی برایانت

    Home  /  جشن  /  چهره های سینمایی رقم زدند؛ از استیضاح ترامپ در اسكار تا گرامیداشت یاد كوبی برایانت

چهره های سینمایی رقم زدند؛ از استیضاح ترامپ در اسكار تا گرامیداشت یاد كوبی برایانت Image

چهره های سینمایی رقم زدند؛ از استیضاح ترامپ در اسكار تا گرامیداشت یاد كوبی برایانت

به گزارش صد كادو از سخنرانی های سیاسی اثرگذار تا بردهای تاریخی؛ نود و دومین مراسم اسكار كه ساعتی پیش به پایان رسید، لحظه های فراموش نشدنی كم نداشت.

به گزارش صد كادو به نقل از هالیوود ریپورتر، در مهمترین شب اهدای جوایز سینمایی سال، چهره هایی كه در شكل گیری بزرگ ترین فیلم های سینمایی سال نقش داشتند در مراسم اسكار ۲۰۲۰ در هالیوود گرد هم آمدند. این مراسم كه در دالبی تیاتر برگزار گردید با لحظه هایی به یادماندنی كه بعضی از این چهره ها خلق كردند همراه بود.
افتتاح مراسم با ترانه ای از «روزی زیبا در محله»
در حالی كه اهدای مراسم با نمایشی موسیقایی از جانل مونائه و بیلی پورتر آغاز شد، گروه زمینه اجرا كه حركات موزون انجام می دادند در لباس جوكر، شخصیت های فیلم «زنان كوچك»، «دولمایت نام من است» و یونیفورم های نظامی فیلم «۱۹۱۷» روی صحنه ظاهر شدند. گل هایی كه روی پیانو جای گرفته بودند هم یادآور دكور فیلم «نیمه تابستان» بود.

پس از آن استیو مارتین و كریس راك دو كمدین روی صحنه رفتند تا وظیفه اجرای اولین مونولوگ شب را در مراسمی كه برای دومین سال متوالی مجری خاصی نداشت، انجام دهند. در این متن انتقادی به خود اسكار و سیاست هایش، یكی از نكاتی كه یادآوری شد حضور نداشتن هیچ كارگردان زن در لیست نامزدهای سال جاری بود و هم یادآوری اشتباه اهدای جایزه اسكار ۲۰۱۷. آنها به این هم اشاره كردند كه اسكار در سال ۱۹۲۹ در اولین سال آغازش، هیچ نامزد سیاه پوست در بخش بازیگری نداشت اما در سال ۲۰۲۰ یكی داشت؛ كه مارتین از آن بعنوان «رشدی حیرت انگیز» یاد كرد.
«انگل» برنده بزرگ مراسم
در این مراسم فیلم «انگل» یا «پارازیت» از كره جنوبی جوایز اصلی را درو كرد و بونگ جون هو را به دومین كارگردان در تاریخ آكادمی بدل ساخت كه جایزه بهترین كارگردانی را برای یك فیلم غیرانگلیسی زبان دریافت می كند. وی همینطور جایزه بهترین فیلم بین المللی و بهترین فیلمنامه اوریجینال را هم به خانه برد و نامش را بعنوان نخستین فیلم آسیایی كه بهترین فیلم اسكار سال شد، در تاریخ ثبت نمود.
این فیلم در ۵ بخش نامزد شده بود كه ۴ جایزه را دریافت كرد و بعنوان نخستین فیلم از كره جنوبی كه نامزدی اسكار بهترین فیلم را به دست آورد موفق شد نخستین جایزه اسكار را برای این كشور به ارمغان بیاورد.

بونگ جون هو در سخنانش از همه نامزدهای دیگر دریافت جایزه بهترین كارگردانی تشكر كرد و از مارتین اسكورسیزی بعنوان فیلمسازی كه همواره الهام بخشش بوده یاد كرد و اظهار داشت: وقتی مدرسه می رفتم، فیلم های اسكورسیزی را یاد می گرفتم و یك جمله را در قلبم حك كرده بودم «شخصی ترین آثار خلاقانه ترین هستند» این جمله را اسكورسیزی بزرگ گفته بود. وی ادامه داد: فقط نامزدی در این بخش برایم بزرگ ترین افتخار بود و هیچگاه تصور نمی كردم برنده این بخش شوم.
وی اضافه كرد: اگر آكادمی اجازه می داد دلش می خواست به ۵ روش فیلم «اره برقی تگزاس» جایزه را تقسیم كند تا آنرا با اسكورسیزی، تارانتینو، مندس و فیلیپس داشته باشد.
وی در هنگام دریافت جایزه بهترین فیلم بین المللی هم به تغییر نام این بخش اشاره نمود و گفت بسیار خوشحال است كه نخستین دریافت كننده این جایزه با نام جدیدش است. وی از تغییر نام از اسكار خارجی زبان به اسكار بین المللی تشكر كرد.
حضور غافلگیر كننده امینم
مونتاژی از ترانه های فیلم در این مراسم پخش گردید كه دربرگیرنده ترانه های اثرگذار یك دهه اخیر بود. در بخشی از این مونتاژ كه ترانه «هشت مایل» سال ۲۰۰۲ پخش می شد و امینم برای آن اسكار بهترین ترانه اوریجینال را برد، این خواننده روی صحنه ظاهر شد و ترانه را اجرا كرد.

برد پیت و واكین فینیكس از مسایل روز گفتند
«روزی روزگاری در هالیوود» شاهد دریافت جایزه اسكار برای بازیگرش برد پیت در بخش بهترین بازیگر نقش مكمل شد. در حالیكه تقریباً همه منتقدان یك صدا عقیده داشتند كه وی در بین نامزدهای شایسته دریافت این جایزه است، پیت در سخنرانی دریافت جایزه اش اظهار داشت: به من گفته اند ۴۵ ثانیه فرصت دارم صحبت كنم، كه ۴۵ ثانیه بیشتر از مدتی است كه مجلس سنا این هفته به جان بولتون وقت داد. به این فكر می كنم كه شاید كوئنتین در نهایت فیلمی درباره این مورد بسازد، آنهایی كه به بلوغ رسیده اند بهترین كارها را می كنند.
در این سخنان او به استیضاح دونالد ترامپ و عملكرد سنای آمریكا كه مانع شهادت دادن جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی كاخ سفید شد، اشاره نمود.
وی همینطور به كارگردان فیلم ادای احترام كرد و اظهار داشت: تارانتینو، تو اصل هستی، تك هستی. صنعت فیلم بدون تو جایی خشك تر می بود.
لورا درن بازیگر «داستان ازدواج» كه جایزه بهترین بازیگر زن نقش مكمل را به خانه برد هم در شب تولد ۵۳ سالگی اش، از والدین بازیگرش یاد كرد و اظهار داشت: بعضی ها می گویند هیچگاه قهرمان هایتان را نمی بینید اما من می گویم اگر واقعاً سپاسگزار باشید، قهرمان های شما پدر و مادرتان هستند. وی این جایزه را بهترین هدیه تولدش خواند و آنرا به پدرش بروس درن و مادرش دایان لد، ۲ بازیگر مشهور اهدا كرد. وی به بحران محیط زیست هم اشاره نمود.
واكین فینیكس كه برای «جوكر» جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی را برد از سخنرانی دریافت جایزه اش برای صحبت درباره بحران آب و هوایی و نابرابری سیستماتیك بهره برد و از مخاطبان خواست تا پشتیبان همدیگر باشند.
رنه زلوگر كه جایزه بهترین بازیگر زن نقش اصلی را برای فیلم «جودی» دریافت كرد، جایزه اش را به جودی گارلند تقدیم كرد.
ادای احترام به «یخ زده ۲»
از اجراهای به یاد ماندنی مراسم باید از اجرای ادینا منزل یاد كرد كه برای اجرای ترانه «به سوی ناشناخته ها» از انیمیشن «یخ زده ۲» بار دیگر به صحنه اسكار بازگشت و سینتیا اریوو كه ترانه «برپا خیز» را از فیلم «هریت» اجرا كرد.
به جز سخنان مستقیم برد پیت به ماجراهای اخیر آمریكا، جاش گد كه برای معرفی ادینا منزل روی صحنه رفت با اشاره به اسقبال وسیع از انیمیشن «یخ زده» در سطح جهان، از این فیلم بعنوان یادآوری برای تغییرات آب و هوایی یاد كرد و گفت این فیلم در ۴۵ كشور به نمایش درآمد.

ادای احترام به كوبی برایانت
در مراسم دیشب چند بار از كوبی برایانت بازیگر بسكتبال كه اخیرا درگذشت یاد شد. نخستین بار ادای احترام به كوبی در مراسم سخنرانی بهترین انیمیشن كوتاه «عشق مو» انجام شد. متیو ای چری كارگردان این فیلم اظهار داشت: این جایزه به كوبی برایانت تقدیم می شود. به امید اینكه همه ما در بخش دوم زندگی مان همان قدر بزرگ باشیم كه او بود.
اسپایك لی فیلمساز هم با لباس بنفش-طلایی در مراسم حاضر شد كه یادآور لباس برایانت در تیم لیكرز با شماره ۲۴ بود.
فیلم مونتاژ چهره های از دست رفته سال هم با تصویری از برایانت آغاز شد كه با نقل قولی از وی همراه بود: «زندگی خیلی كوتاه است به جهت اینكه نیفتی باید جلو بروی. باید ادامه بدهی. یك پا را جلوی آن یكی بگذار. لبخند بزن و قدم بعدی را بردار.» در این قطعه ترانه «دیروز» گروه بیتلز با صدای بیلی آیلیش پخش گردید.
برایانت برای فیلم كوتاه برنده اسكار شده بود.
یادی از كودكان بومی
تایكا وایتیتی جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را برای «جوجو خرگوش» برد. وی اظهار داشت: این جایزه را به همه كودكان بومی جهان كه می خواهند هنر خلق كنند و برقصند و داستان بنویسند تقدیم می كنم.
وایتیتی كه نیوزیلندی است در خانواده ای در شهری كوچك بزرگ شد كه پدرش كشاورزی از قبیله مائوری و مادرش معلمی با نژاد اروپایی بود.
جایزه برای «كارخانه آمریكایی»
فیلمی كه اوباماها تهیه كننده اش بودند یعنی مستند «كارخانه آمریكایی» برنده جایزه اسكار بهترین مستند بلند شد. این فیلم درباره كارخانه چینی فویائو در مورین از توابع دیتون در ایالت اوهایو است كه جای كارخانه تعطیل شده جنرال موتورز را گرفته است.
باراك اوباما در توییتی اهدای جایزه اسكار به این مستند را به سازندگان این مستند استیون بوگنار و جولیا ریشرت تبریك گفت. ریشرت در مراسم از دیگر نامزدهای این بخش تشكر كرد؛ فیلم هایی درباره بیمارستانی كه در سوریه بمباران شد، برزیل و مقدونیه. وی اظهار داشت: آنها برای ساخت مستندهایشان حتی جانشان را به خطر انداخته اند.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای چهره های سینمایی رقم زدند؛ از استیضاح ترامپ در اسكار تا گرامیداشت یاد كوبی برایانت بسته هستند Date | 10/02/2020