در اجلاس كمیته میراث ناملموس یونسكو بررسی می شود دوتار سهم ایران، فرش تركمن برای تركمنستان

    Home  /  جشن  /  در اجلاس كمیته میراث ناملموس یونسكو بررسی می شود دوتار سهم ایران، فرش تركمن برای تركمنستان

در اجلاس كمیته میراث ناملموس یونسكو بررسی می شود دوتار سهم ایران، فرش تركمن برای تركمنستان Image

در اجلاس كمیته میراث ناملموس یونسكو بررسی می شود دوتار سهم ایران، فرش تركمن برای تركمنستان

صد كادو: در حالی چهاردهمین دوره اجلاس كمیته میراث ناملموس بشری در شهر بوگاتا پایتخت كلمبیا در حال برگزاری است، كه «دوتار» ایرانی تنها پرونده ی ایران در این اجلاس نیز روی میز كارشناسان میراث ناملموس یونسكو قرار دارد.
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، این اجلاس كه از تاریخ ۹ دسامبر (۱۸ آذر) شروع شده و تا ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) ادامه خواهد داشت، اولین باری است كه كمیته میراث جهانی ناملموس یونسكو در آمریكای لاتین و منطقه كارائیب تشكیل جلسه می دهد.
در این اجلاس كه با حضور ۲۴ كشور عضو كمیته میراث جهانی ناملموس و چند كشور دیگر برگزار می شود، آخرین تحولات و پیشرفت ها در جهت پیاده سازی كنوانسیون ۲۰۰۳ بررسی و تصمیمات مهمی در این راستا گرفته می شود.
همین طور ۴۲ اثر ناملموس نیز برای ثبت در لیست میراث جهانی ناملموس یونسكو مورد بررسی قرار خواهد گرفت و از جمهوری اسلامی ایران نیز پرونده “مهارت ساخت و نواختن ساز دوتار” بررسی می شود.
دوتار از قدیمی ترین سازهای سنتی ایرانی است كه معمولا با مضراب نواخته نمی گردد بلكه با انگشتان دست بر آن زخمه می زنند و در موسیقی مقامی و فولكوریك ایران نقش بسیار مهمی دارد.
هنر ساخت و نواختن دوتار

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای در اجلاس كمیته میراث ناملموس یونسكو بررسی می شود دوتار سهم ایران، فرش تركمن برای تركمنستان بسته هستند Date | 13/12/2019

categories & tags