دیدار معاون هنری و معاون وزارت فرهنگ اسلواكی یك گزارش رسمی از سفر معاون هنری وزارت ارشاد به اسلواكی

    Home  /  جشن  /  دیدار معاون هنری و معاون وزارت فرهنگ اسلواكی یك گزارش رسمی از سفر معاون هنری وزارت ارشاد به اسلواكی

دیدار معاون هنری و معاون وزارت فرهنگ اسلواكی یك گزارش رسمی از سفر معاون هنری وزارت ارشاد به اسلواكی Image

دیدار معاون هنری و معاون وزارت فرهنگ اسلواكی یك گزارش رسمی از سفر معاون هنری وزارت ارشاد به اسلواكی

به گزارش صد كادو معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كه به دعوت وزارت فرهنگ اسلواكی به این كشور سفر كرده است، با ˮكونراد ریگورˮ معاون وزیر فرهنگ اسلواكی دیدار و درباره همكاریهای هنری گفتگو نمود.
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی در این دیدار، حسینی با ارائه آماری از میزان فعالیت های هنری در ایران اظهار داشت: سال قبل در فضای هنری ایران پنج هزار كنسرت موسیقی و چهار هزار و ۱۰۰ نمایشگاه تجسمی برگزار شده و بیشتر از هفت هزار و ۲۰۰ عنوان تئاتر با بیشتر از ۸۵ هزار مخاطب اجرا شده است. امروز از نزدیك بخشی از نمای هنری ایران را مشاهده كردید ولی جای دارد كه مردم اسلواكی با هنر ایران بیشتر آشنا گردند.
وی افزود: سرزمین ما از نظر جغرافیا سرزمین پهناوری است و قدمتی تاریخی دارد و مردمانی كه شاهد چنین هنری هستند بطور قطع مردمانی لطیف و خواستار صلح هستند و علاوه بر دیپلمات های توانمندی كه در كشورهای دیگر داریم هنرمندان ما هم می توانند سفیر فرهنگی خوبی برای ایران باشند. از این دعوت تشكر می كنم و امیدوارم سرآغازی برای همكاریهای بیشتر شود.
كونراد ریگور در ادامه این دیدار با اشاره به اینكه با شما برای ادامه همكاریهای فرهنگی موافقم در مورد ساختار وزارت فرهنگی اسلواكی توضیح داد: ما در وزارت فرهنگ دو بخش مهم داریم كه یك بخش هنر و یك بخش هم میراث فرهنگی است، حفظ میراث برای ما اهمیت دارد كه حوزه اختیارات این بخش كتابخانه ملی، كتابخانه دانشگاهی، موزه ها و مراكز حفظ آثار تاریخی است. از شما تشكر می كنم برای فرصتی كه در مسافرت من به تهران برای بازدید از گنجینه كتابخانه ملی ایران به وجود آمد و وارد آرشیو نسخ خطی شدم. برایم پرارزش بود و امیدوارم در این سفر ما هم میزبان شما برای معرفی مجموعه نسخ خطی كتابخانه ملی براتیسلاوا باشیم.

وی افزود: همانطور كه ملاحظه می كنید این همكاری برای ما بسیار حائز اهمیت می باشد و امیدوارم موفق شویم همكاری ها را اجرایی نماییم و بزودی ثمر بدهد. آماری كه از اجراهای تئاتر و موسیقی در ایران دادید، قابل توجه است.
حسینی در ادامه اظهار داشت: ایران سرزمین پُر داستانی است كه در چارچوب نمایش می توانند بروز خوبی داشته باشند، ظرفیت دانشجویان تیاتر ما هم بیشتر از اینهاست. از سویی تئاتر در چند سال گذشته در ایران رشد پُرجهشی داشته است. در ایران علاوه بر دانشگاه های هنر بیشتر از دو هزار آموزشگاه موسیقی فعالیت دارد.
ریگو در پاسخ به آمار ارائه شده از فعالیت های هنری در ایران اظهار داشت: در اسلواكی هشت استان و سه صندوق مستقل داریم كه فعالیت های فرهنگی به صورت غیرمستقیم از راه این صندوق ها توسط دولت حمایت می شوند. باید از فرهنگ و هنر در زندگی روزمره مردم حمایت كرد در این مسئله نقطه مشترك فكری داریم.
حسینی هم تصریح كرد: ما علاقمند به توسعه همكاریهای فرهنگی هستیم تا تصویر درست و واقعی از كشور ما شكل بگیرد، هنر مردم ایران صرفا متعلق به ایران نیست و می تواند الهام سایر ملل باشد. در فرهنگ متنوع اقوام ایران، ۶۰۰ گونه عروسك محلی داریم مثلا مردم شمال با وسایل چوبی آشپزخانه كه عروسك باران نام دارند، قصه هایی را بیان می كنند.
وی با دعوت از اسلواكی برای حضور در جشنواره های هنری فجر اظهار داشت: ما میتوانیم رویدادهای مشترك هنری تعریف نماییم، همینطور در چند ماه آینده جشنواره های فجر را در ایران داریم و در بهمن ماه حدودا همه جا مملو از رویدادهای هنری است و برای بازدید از این رویدادها از شما دعوت می نماییم.
ریگو هم افزود: امروز روز خوبی داریم به جهت اینكه در خیلی از مسایل هم فكر هستیم، جشنواره ی فرصت خوبی برای حضور هنرمندان ایرانی است كه در دوره ی اخیر هم یك ایرانی برنده جایزه آن شد. همینطور زمینه را برای همكاری در حوزه موسیقی خوب می بینم و از نمایندگان صندوق های حمایتی می خواهم كه در جشنواره فجر جهت بررسی همكاری ها شركت نمایند.
او همینطور در مورد حضور یك فیلم اسلواكی در جشنواره آینده فیلم فجر اظهار داشت: ما در حوزه فیلم در ۱۰ سال قبل جهش بزرگی داشتیم و پشتیبانی از صنعت فیلم به پیدایش فیلم های جدید كمك كرده است، فیلم امانولا در جشنواره فجر آتی از راه حمایت صندوق های ما شركت خواهد نمود.

وی تصریح كرد: خوشحالم كه شاهد ادامه همكاریهای فرهنگی هستیم و این همكاری مورد حمایت كامل وزارت فرهنگ اسلواكی است.
در ادامه این ملاقات رسمی مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودكی هم با اشاره به اینكه امروز آگاه شدیم تابحال چهار رویداد از جانب هنرمندان ایرانی در اسلواكی مستقلا برگزار شده است، اضافه كرد: ظرفیت اركسترهای سمفونیك و ملی برای همكاریهای بیشتر آماده است و البته تولیدات هنری را داریم كه می توانیم در اسلواكی ارائه نماییم مثلا اپرای عروسكی كه تابحال چندین بار در اروپا اجرا شده، فرصتی است تا در اسلواكی اسطوره های ایرانی را به نمایش بگذارد. همینطور متقابلا از هنرمندان اسلواكی دعوت می كنم كه با اركستر برای اجرا در جشنواره فجر همكاری داشته باشند.
وی افزود: همینطور گروه های تئاتری از دو كشور می توانند برنامه مشترك اجرا كنند. همینطور تنوع موسیقی نواحی ایران فرصت خوبی است تا بتوان برای اجرای این گروه ها و همینطور اجراهای مشترك برنامه ریزی كرد.
در این دیدار حمیدرضا مدد كاردار سفارت كشورمان در وین گارچا راوا رئیس اداره موزه پیتر مسیار، مسوول دفتر وزیر فرهنگ اسلواكی و ولانتوویج ریاست مركز موسیقی اسلواكی حضور داشتند.
اركستر سازهای ملی ایران هم كه به اسلواكی سفر كرده است، به رهبری علی اكبر قربانی و آواز محمد معتمدی در تالار ایینه كاخ شهرداری براتیسلاوا به روی صحنه رفت.
اجرا با حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری و مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودكی و به دعوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید. كونراد ریگو معاون بین الملل و میراث فرهنگی وزارت فرهنگ اسلواكی هم در این اجرا شركت كرد.
در این اجرا قطعات: سه سوییت از ابن سینا اثر فرهاد فخرالدینی، خوش آمدی، دگر چه خواهی، شكنم ساغر، بهار دلكش، بهار من، ریتم رقص آذربایجان، خاك مهرآیین اجرا شد و در قطعه پایانی، ای ایران در این سالن با همراهی هموطنان ایرانی طنین انداز شد.
اعضای اركستر سازهای ملی ایران را كه به دعوت وزارت فرهنگ اسلواكی به روی صحنه رفتند قاسم رحیم زاده و كوروش دانایی نوازنده تار، حبیب جدیری و مهرداد مسعودی فرید كمانچه، شیما شاه محمدی قیچك آلتو و مسعود فیروزی نژاد قیچك باس، علی عابدین سنتور، وفا مصباحی نی، مریم خدابخش و امین حیدری عود، فروغ فضلی پیانو، وحید اسدالهی ناقاره و تمبك و مریم ملا تمبك تشكیل می دادند.

اسلواكی بامداد خویش را با موسیقی ایران آغاز كرد
اركستر سازهای ملی در برنامه زنده صبحگاهی تلویزیون Markiza اسلواكی قطعاتی از موسیقی ایران را نواخت.
بازتاب حضور اركستر ایران در براتیسلاوا و اجرای كنسرت، با حضور در برنامه زنده تلویزیون این كشور سراسری شد.
در این برنامه اركستر سازهای ملی به رهبری علی اكبر قربانی و خوانندگی محمد معتمدی دو قطعه سوییت ابن سینا از فرهاد فخرالدینی و خوش آمدی اثر رضا نارون را اجرا كرد. این نخستین بار بود كه موسیقی ایرانی از تلویزین این كشور پخش می شد.

بازدید از مجموعه نسخ اسلامی باشاگیچ

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همینطور از مجموعه نسخ خطی اسلامی باشاگیج در كتابخانه ملی براتیسلاوا دیدن كرد.
در این بازدید مجموعه فارسی این نسخ شامل ۵۰ نسخه برای بازدید هیات ایرانی از گنجینه كتابخانه ملی اسلواكی خارج شده بود. نسخه ای از شاهنامه، هفت پیكر نظامی، پندنامه و… از نسخی بودند كه توسط خانواده باشاگیچ برای حفظ این نسخ به كتابخانه ملی اسلواكی فروخته شدند. این بازدید به دعوت سیلویا استاسلوا رئیس كتابخانه ملی براتیسلاوا انجام شد.
سال قبل در ادامه نمایش كپی آثار مجموعه نسخ اسلامی باشاگیج تفاهم نامه ای هم بین كتابخانه ملی براتیسلاوا و كتابخانه ملی ایران به امضا رسید.
«ایران؛ فرهنگ و طبیعت» در براتیسلاوا به نمایش درآمد
مجموعه ۴۰ عكس از افشین بختیار و بابك موسوی از معرفی معماری، فرهنگ و طبیعت ایران به همراه فیلمی از تصاویر هوایی ایران در چارچوب نمایشگاهی با عنوان “ایران؛ طبیعت و فرهنگ” به نمایش درآمد.
این نمایشگاه كه با حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودكی، حمیدرضا مدد كاردار سفارت ایران در وین و كونراد ریگو معاون وزارت فرهنگ اسلواكی در سالن كتابخانه ملی براتیسلاوا راه اندازی شد به مدت یكماه برپا خواهد بود.
این مجموعه بخشی از معماری مناطق مختلف ایران، طبیعت و پوشش گیاهی و فرهنگ اقوام ایرانی را در چارچوب عكس و فیلم به نمایش می گذارد.

بازدید از معاون امور هنری از اپرای ملی وین
هیات ایرانی كه برای برگزاری روزهای فرهنگی ایران در ۱۰ و ۱۱ نوامبر به اسلواكی سفر كرده بود، در مسافرت خود به وین به دعوت معاون فرهنگی وزارت امور خارجه اتریش از اپرای ملی وین بازدید كرد.
در این بازدید سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودكی و اعضای اركستر سازهای ملی ایران حضور داشتند. بخش های ماشینری، پشت صحنه، تجهیزات صحنه، سالن و تمامی بخش های اپرا مورد بازدید اعضای هیات قرار گرفت. در این بازدید ترسا ایندجین معاون فرهنگی وزارت امور خارجه اتریش هم حضور داشت.
دیدار معاون هنری و معاون وزارت خارجه اتریش
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر خود به وین در ملاقات با معاون فرهنگی وزیر امور خارجه اتریش شركت كرد. در این دیدار مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودكی، حمیدرضا مدد كاردار سفارت ایران در وین و همچنین، مسوول بخش سیاسی وزارت خارجه اتریش، پیتر میكل رئیس دپارتمان استراتژیهای فرهنگی، همكاری و بردجه فرهنگی، كریستین اوتنگروبر رئیس واحد تفاهم نامه های فرهنگی و علمی اتریش حضور داشتند.
در این ابتدای این ملاقات ایندجین، آمادگی این جلسه را برای طرح هرگونه جهت توسعه همكاری فرهنگی و گفتگوی میان ادیان ها اعلام نمود.
حمیدرضا مدد هم با اشاره به اینكه زیر ساخت اصلی برای امضای تفاهم نامه ام او یو با تلاش دو طرف بالاخره نهایی شد، از اعلام آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران برای امضای این سند اطلاع داد.
سید مجتبی حسینی هم در این دیدار دوجانبه، برگزاری هفته فرهنگی ایران را پیشنهاد كرد و اظهار داشت: در این زمینه آمادگی داریم تا هفته ای فرهنگی كه گونه های مختلف هنر را عرضه نماید اجرا نماییم كه اگر زمان این رویداد تعیین شود مقدمات اجرایی ان را می توان تعریف كرد.
ایدجبین معاون فرهنگی وزارت خارجه اتریش با استقبال از این پیشنهاد درخواست نمود تا موسساتی از جانب ایران معرفی شود كه یك بسته قابل اجرا برای این هفته فرهنگی با یك كانسپت مشخص را مطرح و اجرایی كند.
وی اظهار داشت: طبق تجربیاتم شاید بهتر این هست یك موسسه بزرگتری مسئولیت پروژه را به رهبری دو كشور عملیاتی كند.
مسوول بخش سیاسی وزارت خارجه اتریش هم در ادامه تصریح كرد: ما علاقه مند هستیم همكاری خویش را با ایران تعمیق ببخشیم و به قطعه موسیقی كه سال های سال نواخته ایم ادامه بدهیم، خوشحالیم از اینكه از امكان ارتباط چند بخشی با ایران برخورداریم.

در ادامه این ملاقات مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودكی با قدردانی از میزبانی گرم و فراهم كردن امكان بازدید از اپرای وین برای هیات ایران اظهار داشت: در حوزه موسیقی می توانیم فعالیت های مشترك هنری داشته باشیم، همینطور حضور سولیستهای اتریشی در ایران می تواند باعث انتقال تجربیاتی در حوزه موسیقی شود.
در ادامه این نشست معاون فرهنگی وزیر امور خارجه اتریش اعلام نمود بعنوان یك فرد عملیاتی موارد مطروحه را با بخش های مرتبط طرح و ارتباط لازم جهت اجرای این فعالیت ها را بین بخش های مربوطه ایجاد كند.
همینطور دفتر فرهنگی صدراعظم اتریش در ادامه این دیدار آمادگی این نهاد را برای همكاری فرهنگی با ایران اعلام نمود و اظهار داشت: این دفتر بعنوان موسسه دولتی كه فعالیت های موسسات و موزه ها را در سطح ملی به عهده دارد به لحاظ قانونی آزادی كامل را برای فعالیتهای بین المللی مستقل در هر كشوری دارد.
در انتها این نشست مقرر شد تا موارد طرح شده در مورد همكاریهای فرهنگی به صورت عملیاتی از جانب دو طرف پیگیری شود. همینطور اثر هنری ایرانی توسط سید مجتبی حسینی به معاون فرهنگی وزیر امور خارجه اتریش اهدا شد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای دیدار معاون هنری و معاون وزارت فرهنگ اسلواكی یك گزارش رسمی از سفر معاون هنری وزارت ارشاد به اسلواكی بسته هستند Date | 16/11/2019