گالری گردی در پایتخت؛ بی شكل به شلمان رسید

    Home  /  جشن  /  گالری گردی در پایتخت؛ بی شكل به شلمان رسید

گالری گردی در پایتخت؛ بی شكل به شلمان رسید Image

گالری گردی در پایتخت؛ بی شكل به شلمان رسید

صد كادو: نمایشگاه بی شكل و سودای اوج مترسك های آقای نقاش، از روز جمعه ۱۰ آبان در گالری های شلمان و فرمانفرما افتتاح می شوند.

به گزارش صد كادو به نقل از مهر، دومین جمعه آبان ماه، گالری های پایتخت روزی پرشور را تجربه می كنند. در این روز خانه هنرمندان ایران میزبان برنامه های هفته تصویرگری ۹۸ خواهد بود و نشان «آبان» نیز به چهار هنرمند گرافیست اهدا می شود. در ادامه، برنامه افتتاحیه برخی نمایشگاه های هنری جمعه ۱۰ آبان ماه را برمی شمریم.
خانه هنرمندان ایران
هفته تصویرگری سال ۹۸ با برگزاری دومین همایش كتاب های تصویری، اهدای نشان «آبان»، برگزاری نمایشگاهی از آثار تصویرگری علی اكبر صادقی، كریم نصر، مریم محمودی مقدم و محمد بهرامی (خالق تصاویر كتاب «قصه های خوب برای بچه های خوب»)، رونمایی از كتاب «تاریخ فرهنگ و هنر ایران» از روز جمعه ۱۰ آبان ماه در خانه هنرمندان ایران انجام می شود.
گالری اعتماد۱
نمایشگاه انفرادی نقاشی روشنك امین الهی با عنوان «دل شدگی» از جمعه ۱۰ آبان ماه در گالری اعتماد۱ واقع در میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاك ۲۵ گشایش می یابد.
در متن استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «در این مجموعه، شخصیت ها از میراث ایرانی و فرهنگ غنی سخن می گویند. نیز از تفاوت بین افراد، با بازتاب موضوعاتی مانند عشق و اثرات رفتارهای دراماتیك بین انسان ها، كه موضوعات مشترك جهانی هستند طبق سنت امپرسیونیست ها با بكارگیری جرم رنگ، به بررسی روابط بین رنگها پرداخته شده. «انگار كه با رنگ نوعی پیكسل خلق شود. با استفاده از امواج و لایه های خمیدی رنگ، بافت هایی شكل گرفته كه موجب ایجاد نور و حركت و برقراری ارتباط با محیط پیرامون شده اند.»
پروژه های آران
نمایشگاه انفرادی نقاشی نسیم داوری با عنوان «منطق الطیر» از جمعه این هفته در گالری پروژه های آران به نشانی خیابان نوفل لوشاتو كوچه لولاگر پلاك ۵ شروع به كار می كند.
در متن استیتمنت این نمایشگاه نوشته شده است: «در برداشت خود از یكی از مهم ترین منظومه های شعر پارسی، نسیم داوری به لایه های متفاوتی از شاهكار فرید الدین عطار نیشابوری می پردازد: بداعت، خاصیت غنائی شعر، سمبولیسم و ذكاوت. با جادوی قلم نقاشی خود و همراه با پرندگان شاعر، هنرمند همسفران خودرا می یابد: برای دست یابی به عالمی بالاتر، با بینشی والاتر و در جهانی بینظیر كه ساخته تخیل سركش و مثال زدنی هنرمند است.
هنرمند قصه هدهد، طاووس، گنجشك، كبوتر، فاخته، اردك، بلبل، طوطی، كبك، حواصیل، جغد و شاهین و.. را به تصویر می كشد. سی پرنده ای كه به سفری پر مخاطره برای رسیدن به كوه قاف دست می زنند تا سیمرغ افسانه ی را پیدا كنند و درك كنند كه هریك سیمرغی در درون خود هستند.
تمثیل های نهفته در این نقاشی ها خاطراتی پنهان در اعماق ذهن انسان ها را نشانه می رود. ما شاید با هم پرواز نماییم، ولی سفر برای هریك متفاوت خواهد بود. هم در شعر و هم در این نقاشی ها، خیلی از موضوعات و مسائل زندگی پسا مدرن یاد شده قرار می گیرند: فردیت، همزیستی، احترام برای ارزش های خود و دیگری، حق برخورداری از آزادی و حق انتخاب.
با تخیل سركش خود نسیم داوری قادر می باشد بیننده را به جهانی جادویی انتقال دهد. نمایشی جنجالی از تصاویری سبع و رنگهایی خارق العاده. این تامل و تلاشی است در جهت شناخت خود و دیگری. در این بستر رازآلود و بكر، هنرمند به زبان پرندگان سخن می گوید، زبان ملكوتی كه منتخبین با آن سخن می گویند همانگونه كه سلیمان با پرندگان سخن می گفت، تا كسانی كه باید بفهمند، بفهمند.
نسیم داوری به یادمان می آورد كه جهان خاكی گذرپذیر و كم اهمیت است. شاید بهتر باشد كه به دنبال توضیحی برای جهان جادویی او نگردیم بلكه در افسون آن غوطه ور شویم. بعد از این نقاشی ها دنیا مجدداً واقعی و پیش پا افتاده خواهد بود.»
گالری فرمانفرما
نمایشگاه انفرادی نقاشی های بهنام ولدوند با عنوان «سودای اوج مترسك های آقای نقاش» از جمعه ۱۰ آبان در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان كریمخان زند، خردمند شمالی، كوچه اعرابی ۲ گشایش می یابد.
این هنرمند در استیتمنت نمایشگاه خود نوشته است: «همه چیز در حال تغییر است، در حال مرگ و تولد-در حال پوسیدن و ساخته شدن. و انسان همچو مترسكی در حال انسان شدن و انسانی در حال مترسكی بی جان شدن. تجسد قسمتی از وجود انسان است. در این غالب زندگی معنا می یابد اما تكامل ابعاد فراتری نیز دارد. در آثارم اهتمام كردم احساسات عمیق انسانی را برای رهایی از كالبد فیزیكی و رشد معنایی آنرا تجسم و بیافرینم.»
گالری لاله
نگارخانه لاله در ادامه رویكرد به هنرمندان شهرهای مختلف ایران، نمایشگاه آثار گروهی از نقاشان معاصر اردبیل را از روز جمعه ۱۰ آبان ماه برگزار می نماید. مروری بر آثار گروهی از نقاشان معاصر اردبیل به كوشش ساوالان جماعتی از همین جمعه در گالری لاله به نشانی خیابان دكتر فاطمی، ضلع شمالی پارك لاله، روبروی پاركینگ طبقاتی افتتاح می شود.
در این نمایشگاه، آثار گروهی از هنرمندان اردبیل به كوشش ساوالان جماعتی(هنرمند نقاش) گردآوری و ارائه شده كه بعضی از آنها مقیم تهران بوده و برخی دیگر نیز در استان اردبیل سكونت داشته اند.
گالری شلمان
«بی شكل» عنوان نمایشگاه انفرادی نقاشی المیرا بابایی است كه جمعه ۱۰ آبان در گالری شلمان به نشانی میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، كوچه كاووسی، پلاك ۲۷ گشایش می یابد.
در متن استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «هرروز اهتمام می نماییم به جهان اطراف خود سروشكل بدهیم. بچینیم، بكوبیم، بسازیم و حتی ممكنست تمام كوشش ما این باشد تا به هیچ چیز دست نزنیم. چون ما خودرا فاعل و عامل جهان اطرافمان می دانیم. ولی در واقعیت هم چنین است؟ مثلاً ما برای خود از میان هزاران صندلی، یكی را انتخاب نموده و می خریم. اما بعدازآن صندلی است كه به نشستن ما شكل می دهد مسئله به همین اندازه ساده است.
آنچه در چارچوب مجموعه گردآوری شده است نگاه شخصی من به انسانِ دونده در پیچیدگی، روزمرگی و تكنولوژی است. انسانِ محاصره شده در اشیا. در پردازش این نگاه، رنگ و تركیب آن با مواد نقش مهمی ایفا می كند. ایده های اولیه، زیرسازی نهایی كار هستند و این مسیری است كه در هزارتوی بازتاب انسان و احساساتش چه به صورت شخصی و چه اجتماعی در این مجموعه طی می شود. اكتاویو پاز در كتاب دیالكتیك تنهایی می نویسد احساس و تنهایی ما اهمیت و معنایی دو گانه دارد: از سویی آگاهی بر خویشتن است، و از طرف دیگر آرزوی گریز از خویشتن.»
گالری ساربان
نمایشگاه انفرادی نقاشی های محمود باجلان با عنوان «وانهادگی» روز جمعه ۱۰ آبان در گالری ساربان به نشانی سهروردی شمالی، هویزه غربی، نبش خیابان یوسفی، شماره ۱۳۰ افتتاح می شود.
«وانهادگی» شامل بیشتر از هفتاد پرتره با تكنیك رنگ روغن روی بوم و تعدادی اثر دیگر است. زروان روح بخشان در استیتمنت نمایشگاه نوشته است: «محمود باجلان مدتها در مقابل چهره هایی بی حركت نشسته و نگاه خیره آنها را بر بوم خود ساخته و پرداخته است. اما خود او نیز همچون آنها در غربت بعد از آن روزها گرفتار آمده است.»
گالری آرتیبیشن
نمایشگاه انفرادی نقاشی حسن روح الامین با عنوان «عصیان» كه شامل منتخبی از آثار مجموعه عصیان است، جمعه ۱۰ آبان ماه در گالری آرتیبیشن به نشانی خیابان شریعتی نرسیده به همت خیابان گل نبی غرب خیابان ساسانی پور كوچه قندی پلاك ۶ افتتاح می شود.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای گالری گردی در پایتخت؛ بی شكل به شلمان رسید بسته هستند Date | 31/10/2019