دبیر جشنواره خبر داد؛ جشنواره رشد پایگاه شروع اكران های دانش آموزی می شود

    Home  /  جشن  /  دبیر جشنواره خبر داد؛ جشنواره رشد پایگاه شروع اكران های دانش آموزی می شود

دبیر جشنواره خبر داد؛ جشنواره رشد پایگاه شروع اكران های دانش آموزی می شود Image

دبیر جشنواره خبر داد؛ جشنواره رشد پایگاه شروع اكران های دانش آموزی می شود

به گزارش صد كادو وحید گلستان دبیر چهل و نهمین دوره جشنواره فیلم های علمی، آموزشی و تربیتی رشد تحولات این دوره از جشنواره را شرح داد.

به گزارش صد كادو به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم «رشد»، وحید گلستان دبیر چهل و نهمین دوره جشنواره فیلم های علمی، آموزشی و تربیتی «رشد»، در گفتگو با برنامه زنده «پارك شهر» شبكه رادیویی تهران به پرسش هایی درباره این جشنواره پاسخ داد و از تحولات تازه ای در این رویداد اظهار داشت كه می توانند برای فیلمسازان و فعالان اقتصادی سینما بسیار جذاب باشند.
وی در پاسخ به این پرسش كه جشنواره فیلم «رشد» به اعتقاد بسیاری ازكارشناسان با اهداف اولیه تأسیس خود فاصله ای معنادار یافته اظهار داشت: چنین ذهنیتی گرچه شاید درباره اثرگذاری جشنواره تا حدودی صدق كند، ولی درباره هدف گذاری اش یقینا نادرست است. چونكه از ابتدا قرار بر این بوده تا این جشنواره، بهترین فیلم های علمی و آموزشی و تربیتی كه در ایران و جهان تولید می شده را رصد، و به روند آموزشی كشورمعرفی كند تا بعنوان یك رسانه اثربخش وارد فرایند آموزشی شوند.
وی بیان كرد: این هدف اصلی جشنواره بوده كه نه تنها هنوز دنبال می شود بلكه توسعه هم پیدا كرده است. چونكه بعنوان جشنواره تخصصی فیلم های آموزشی، امروز دایره مخاطبانش علاوه بر دانش آموزان كودك و نوجوان، والدین و معلمان و كارشناسان را هم دربر می گیرد. هرچند بیشترین حجم فیلم هایش كماكان متناسب با دانش آموزان است.
گلستان افزود: قبول داریم كه جشنواره فیلم «رشد» پس از حدود نیم قرن برگزاری باید اثر بخشی بیشتری در فرایند آموزشی مدارس كشور داشت كه ندارد و خود ما هم به دنبال صدمه شناسی مسئله و كمك به حل آن هستیم. این امر علل مختلفی دارد همچون كم رونق بودن جریان سازی و فرهنگ سازی جشنواره و مهم تر از همه عدم وجود بازار فیلم آموزشی.
دبیر جشنواره «رشد» در پاسخ به این پرسش كه چرا پس از پنجاه دوره برگزاری، ما هنوز بازار پررونقی از تولید و نمایش فیلم های علمی، آموزشی و تربیتی دركشور نداریم، تصریح كرد: فراموش نكنید كه وظیفه جشنواره ها، ایجاد بازار نیست و فقط می توانند جریان سازی كنند تا روندهای قبل و پس از خود یعنی تولید و بازار پخش فیلم ها تقویت شوند؛ بنابراین این نقد نمی تواند به ذات جشنواره «رشد» وارد باشد. ولی باور ما این است كه جشنواره «رشد» تنها نهادی است كه در درون فرآیند رسمی آموزش قرار دارد و ظرفیت های قانونی توسعه بازار محتوای یادگیری كه قواعد و حساسیتش با سایر بازارهای فرهنگی بسیار متفاوت می باشد را دارد.
وی تصریح كرد: یكی از اتفاق مهم امسال این است كه زمینه تحولاتی را به وجود می آوریم تا از دوره پنجاهم (پاییز سال ۹۹) جشنواره «رشد» به شكل گیری بازاری مورد نظر كمك نماید و درنتیجه روی انگیزه های تولید هم اثر بگذارد. بازاری كه قبلا سودآور نبود و توجیه اقتصادی نداشت. در چند سال قبل با شروع دوره پسا اینترنتی و امكانات فضای مجازی، این رویكرد علاوه بر فرهنگی بودن، یك جریان جذاب مالی هم به حساب می آید. ما امسال در گام اول می خواهیم با استفاده از همین زیرساختهای موجود، رویداد ««رشد»» را به ایستگاهی برای بازتعریف و توسعه اكران های دانش آموزی تبدیل نماییم.
گلستان در تشریح مسیری كه می تواند به تاثیر جشنواره «رشد» روی اقتصاد فیلم های كودك، نوجوان و علمی- آموزشی بینجامد اظهار داشت: در دنیا نهاد آموزش و پرورش برای اثربخشی برنامه های آموزشی از محتواهای بیرون از خود كمك می گیرد ولی برای ورود این محتوا به جریان آموزشی باید آنها را كنترل كیفی كند. در ایران بهترین مجری كنترل كیفی فیلم ها در بدنه آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و جشنواره «رشد» است. بنابراین این ظرفیت وجود دارد كه این رویداد از جشنواره ای كه كاركرد آن صرفا رصد و تشویق فیلم ها است به كاركردهای تازه خود هم دست بیابد، یعنی گسترش محتواهای حوزه های یادگیری و پشتیبانی از اكران فیلم های برگزیده، به ایجاد بازار فیلم آموزشی و تربیتی.
وی با تاكید بر ضرورت تجمیع امكانات موجود و ایجاد گفتگو میان جشنواره با فیلمسازان و فعالان بازار فیلم های دانش آموزی اظهار داشت: برای رسیدن به چنین چشم اندازی باید در متن جشنواره یك نگاه تازه و یك بسترتكنولوژیك جدید ایجاد شود. طبعا در این مدت كوتاهی كه من در جشنواره مسئولیت گرفته ام، امكان فراهم كردن همه این ها نبود؛ ولی به این سمت دورخیز كردیم و خوشبختانه چند قدم هم جلو رفتیم. همچون امسال در دوره چهل و نهم هم شاهد خواهید بود كه در تهران به برگزاری جشنواره با شیوه همیشگی سئانس های مجانی بامداد و پس از ظهر (برای دانش آموزان وخانواده ها و كارشناسان) بسنده نمی كنیم؛ بلكه هماهنگی شده كه تا ۲ هفته بعد از اختتامیه، نمایش آثار برگزیده و شاخص رویداد «رشد» را در سئانس های بامداد سینماهای جشنواره با سازوكار بلیت فروشی ادامه دهیم. همینطور به دنبال یافتن شكل مقتضی برای عرضه آثار در بستر سامانه های ویدئوی درخواستی هستیم.
دبیر جشنواره بین المللی «رشد» در انتها گفتگو تصریح كرد: بلیت های این اكران آزمایشی قیمت چندانی نخواهند داشت، ولی این نخستین اقدام عملی جشنواره «رشد» برای پشتیبانی از تقویت اقتصاد فیلم های علمی، آموزشی و تربیتی در ایران است؛ كه به شكل های دیگر هم ادامه خواهد یافت.
چهل و نهمین جشنواره بین المللی فیلم های علمی آموزشی تربیتی «رشد» در هفته پایانی آبان ماه توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در تهران، و از آذر تا اردیبشت سال بعد در سایر استان های كشور برگزار می گردد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای دبیر جشنواره خبر داد؛ جشنواره رشد پایگاه شروع اكران های دانش آموزی می شود بسته هستند Date | 09/10/2019