چیدمان تیررس اثر زرتشت رحیمی در نروژ، دنیا در حال جنگ است

    Home  /  جشن  /  چیدمان تیررس اثر زرتشت رحیمی در نروژ، دنیا در حال جنگ است

چیدمان تیررس اثر زرتشت رحیمی در نروژ، دنیا در حال جنگ است Image

چیدمان تیررس اثر زرتشت رحیمی در نروژ، دنیا در حال جنگ است

صد كادو: زرتشت رحیمی در چیدمان تیررس شرایط منطقه خاورمیانه را به نمایش می گذارد و خطر همیشگی جنگ را ملموس می كند.

به گزارش صد كادو به نقل از مهر، چیدمان «تیررس» اثر زرتشت رحیمی، از ۲۹ شهریورماه در موزه كونستهال ۳.۱۴ در شهر برگن نروژ به نمایش درآمد. چیدمان تیررس كه نخستین بار در گالری آ و در نمایشگاه نازادی به كیوریتوری شهرام انتخابی و آسیه سلیمیان به نمایش درآمد، حاصل همكاری مشترك زرتشت رحیمی و فكتوری تی تی است.
این چیدمان چند نكته را مورد بررسی قرار می دهد كه لزوم نمایش مجدد آن در خارج از ایران را روشن می كند. مساله مداخلات نظامی برای حل و فصل مسائل بین المللی دهه ها است در منطقه خاورمیانه بی وقفه در حال اجراست و امروز تأثیرات مخرب آن بر اقتصاد و اجتماع جهانی بر كسی پوشیده نیست. موج مهاجرت گسترده مردم، امروز پهنه اروپا و آمریكا را درنوردیده و شرایط تندروی و عقب نشینی از مزایای صلح و جهانی شدن را به دنبال داشته است و شعارهایی نظیر «اول آمریكا» امروز از همه جهان كمابیش به گوش می رسد.
زرتشت رحیمی در اثر «تیررس» ابتدا بیننده را با ضدنور ۲ سرباز كه همدیگر را تهدید می كنند مواجه می كند. با نزدیك شدن به آن و رفتن به گوشه كار، متوجه می شویم سرباز سومی در نور، مخاطب را در تیررس قرار داده است. بازی با فرم و نور و سایه و علایم استتار، هشداردهنده دنیای در حال جنگ است. جنگی كه سربازان آن تا دندان مسلح هستند. اینجا زرتشت رحیمی از المان های حاضر آماده بهره برده و در چیدمان هوشمندانه اش، یك سوال را مطرح می كند: چه كسی در تیررس است و چه كسی نیست؟ این چیدمان كه با دقت شرایط منطقه ای ما را به نمایش می گذارد، خطر همیشگی جنگ را ملموس می كند.
این چیدمان كه در واقع از نظر تصویری بر یك فریب استوار است به این شكل عمل می كند كه بیننده ابتدا با یك بك گراند كامافلاژگونه كه در لباس های نظامی مورد استفاده قرار می گیرد روبرو می شود و بعد از ورود و نزدیك شدن به چیدمان، دو سرباز را كه در این شرایط اختفا كرده اند می بیند، این دو سرباز درواقع اسلحه های خودرا به سمت یكدیگر نشانه رفته اند اما این نیز روایت یك فریب دیگر است. مخاطب با نزدیك شدن به اثر، با سرباز سومی مواجه می شود كه درست بین دو سرباز دیگر به سمت بیننده اسلحه اش را نشانه رفته است.
موقعیت و صحنه ای كه هر یك از ما بعنوان قربانیان جنگ و مداخلات نظامی به شكلی با آن روبرو می باشیم، خود سربازان از یك طرف در مداخله ای خطرناك بر سر جان خود قمار می كنند و بیننده این درگیری هم گریزی از آن ندارد.
نمایش چیدمان «تیررس» تا ۸ دسامبر مصادف با ۱۷ آذرماه در محل موزه كونستهال ۳.۱۴ در كشور نروژ، شهر برگن ادامه دارد.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای چیدمان تیررس اثر زرتشت رحیمی در نروژ، دنیا در حال جنگ است بسته هستند Date | 21/09/2019