افتتاح سه طرح فرهنگی با حضور وزیر ارشاد در خوزستان

    Home  /  جشن  /  افتتاح سه طرح فرهنگی با حضور وزیر ارشاد در خوزستان

افتتاح سه طرح فرهنگی با حضور وزیر ارشاد در خوزستان Image

افتتاح سه طرح فرهنگی با حضور وزیر ارشاد در خوزستان

صد كادو: فرهنگسراهایی در شهرهای الهایی، زوییه اهواز و شهرستان بندر ماهشهر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شد.
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا ـ منطقه خوزستان، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بامداد روز پنجشنبه در سفری یك روزه به منظور افتتاح سه طرح فرهنگی در شهرهای الهایی، بخش زوییه اهواز و شهرستان بندر ماهشهر به خوزستان سفر كرد.
ید عباس صالحی در مسافرت خود به خوزستان در آیین گشایش فرهنگسرای شهرستان بندر ماهشهر با تبریك هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار نمود: در رویكردهای كه در نظام اسلامی و در دولت یازدهم و دوازدهم داشتیم تلاش شد تا حوزه فرهنگ را بعنوان حوزه كانونی مورد توجه بیشتر قرار دهیم.
اوافزود: یكی از رویكردهای مهم دولت در حوزه های مختلف حوزه زیربنایی بوده و به رغم آن كه منابع مالی دولت آن گونه نبود تا شاهد ترقی قابل ملاحظه ای باشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس اظهار داشت: از نیمه دوم سال ۹۴ بود كه تحریم ها با امضای برجام برداشته شد و با این كار توانستیم در سال ۹۵بیش از ۱ میلیون بشكه نفت و در سال ۹۶ دو میلیون بشكه نفت بفروشیم.
صالحی با اشاره به شرایط دولت در سال های بعد از امضای برجام تصریح كرد: در دولت یازدهم و دوازدهم عملا در این دو سال با همه این احوال توجه به توسعه زیرساخت ها قابل توجه بوده و مسیر را با این نگاه تعقیب كرده است.
او افزود: در حوزه های فرهنگی در دولت های یازدهم و دوازدهم در سینما در سال ۹۲، ۲۴۷ سینما داشتیم اما امسال به ۵۵۰ سینما رسیدیم كه بیان كننده رشد دو برابری است. در سال اول دولت دوازدهم در كتابخانه ها ۲۸۴۱ كتابخانه داشتیم اما در سال قبل ۳۶۴۴ كتابخانه داشتیم و تا هفته دولت ۴۰ كتابخانه راه اندازی شد و این مسیر تا آخر سال ادامه دارد.
صالحی افزود: در حوزه های فرهنگی علمی اجتماعی اتفاقاتی كه می توانند به توسعه زیرساخت ها كمك كنند شتاب بیشتری گرفته اند و با تجمیع امكانات شاهد این اتفاقات هستیم. بحث عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه امكانات در فضای كشور و در این عرصه آمارها كاملا با این نگاه همراه می باشد و در این دولت اهتمامی بوده كه فضاش كشور برخوردارهای بهتری را پیدا كند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این كه با این نگاه سعی شده كه فضای ایران تهران نباشد به واقعیت نزدیك تر باشد؛ تصریح كرد: در رویدادهای كشور در حوزه فرهنگ و هنر تنوع و تكثر برنامه ای مشاهده می شد بطوریكه ۱۶ ۵۵۲ برنامه و اتفاق در شهرهای مختلف در شاخه های مختلف فرهنگ رخ داده است.
صالحی اضافه كرد: سال قبل ۱۶۲۰ فعالیت ترویجی كتاب و ۱۶۹۲ فعالیت شعری و ۳۸ هزار برنامه در حوزه هنر در سال ۹۷ در همه استان های كشور داشتیم. همین طور در بخش هنرهای تجسمی سه هزار برنامه، در تئاتر ۲۰ هزار برنامه، در سینما ۱۰ هزار برنامه در شهرهای مختلف داشتیم و ۱۵۰۰ فیلم كوتاه در استان های مختلف صورت گرفته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همین طور با بیان این كه در فعالیت های قرآنی ۷۹۰۰ رویداد قرآنی داشتیم، اظهار داشت: ۴۰۸ نمایشگاه قرآنی هم در شهرها و استان های مختلف برگزار كردیم.
صالحی در ادامه اظهار داشت: از تمركزگرایی به سمت حضور در شهرستان ها رفتیم كه رشد قابل توجهی را در برنامه ها و رویدادها ملاحظه می نماییم. در یك سال و نیم اخیر در سفرها تفاهمنامه ای را بعنوان نقشه راه داشتیم كه ۸۰۰ میلیارد تومان موافقت نامه فرهنگی با استانداران تنظیم شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در خوزستان طی تفاهمنامه ای ۸۴ میلیارد تومان با استاندار خوزستان منعقد شد كه طی ۱۸ ماهه گذشته ۴۰ میلیارد تومان آن امضا شده است.
صالحی اظهار داشت: به طرح ها سرعت داده شده و در پرتو این تفاهمنامه سرعت گرفته اند كه این سه مجموعه ای كه امروز افتتاح شدند ۶۵۰۰ متر فضای فرهنگی دارند.
همچنین فرهنگسرای فردوس اهواز با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهره برداری رسید.
محمد جوروند، مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، اظهار داشت: راه اندازی پروژه فرهنگسرای فردوس اهواز از سال ۱۳۹۳ شروع شده است كه به دلایلی در ادامه ساخت آن وقفه هایی به وجود آمد.
جوروند با بیان این كه تابحال ۲۶ میلیارد ریال در این پروژه هزینه شده است اظهار نمود: این فرهنگسرا در زیربنای یك هزار و ۲۰۰ متر در منطقه زویه اهواز ساخته شده كه دارای آمفی تئاتر ۲۲۰ نفره، ۶ كلاس آموزشی، كارگاه های آموزشی، كلاس های فرهنگی هنری است.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اضافه كرد: این پروژه در هفته دولت با حضور دكتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بهره برداری رسید.
فرهنگسرای ولایت شهر الهایی نیز با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شد.
سیدعباس صالحی در این مراسم اظهار داشت: به لطف خدا در سال های اخیر اتفاقات خوبی در این شهر افتاده است. این مجتمع فرصت هایی را به وجود می آورد تا فرهنگ، هنر، دین و رسانه و همه موضوعاتی كه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مردم مرتبط می شوند، محقق شوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره كرد: خوشبختانه این مجموعه با ظرفیت ۲۰۰ صندلی این فرصت را فراهم نموده تا مردم از اتفاقات فرهنگی و هنری استفاده كنند. افتتاح مجتمع های فرهنگی و هنری سرانه فرهنگی را بالا می برد.
او با اشاره به سیلی كه در ابتدای امسال در استان خوزستان رخ داد، اظهار داشت: این اتفاق همه مردم را درگیر و متأثر كرد. دل مردم ایران مثل مردم خوزستان ملتهب و یادآور ایام دفاع مقدس بود همانطور كه در آن زمان كل مردم ایران دلشان با مردم خوزستان بود. همانطور كه در اتفاقات مختلف دل مردم ایران با خوزستان می تپید در این ۴۰ روز نیز دل مردم ایران با خوزستان بود و با درد و رنج و غم مردم خوزستان همراه بودند. با درایت مسئولان استان و همدلی و همراهی مردم اتفاقی كه می توانست خسارت بار باشد مدیریت شد.
او بیان كرد: همانطور كه در روزهای جنگ وقتی مردم كنار هم قرار می گیرند می توانند دشمن را زمین گیر كنند در حوادث مختلف مردم می توانند در كنار مسئولان باشند و نگذارند آن اتفاقات آثار خسارت باری داشته باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: امروز در هفته دولت در اینجا هستیم و فرهنگسرای ولایت در شهر الهایی كه تازه به شهر تبدیل گشته و از مناطق كمتر برخوردار می باشد افتتاح شد، این ایام را به فال نیك می گیریم كه از یك طرف به ایام غدیر وصل است و از جانب دیگر در آستانه ماه محرم هستیم. افتتاح فرهنگسرا با ایام غدیر و ماه محرم قرین شده و اینجا هم شهر ولایت است و افتتاح این فرهنگسرا در احیای معارف دوده و گسترش محبت دوده موثر باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همین طور در مسافرت به خوزستان از پروژه خانه فرهنگ اهواز بازدید و از نزدیك در جریان مراحل ساخت و روند توسعه و پیشرفت فیزیكی این پروژه قرار گرفت. این بنا از پروژه های در حال ساخت این اداره كل است كه در اسفند ماه سال ۱۳۹۶ با حضور مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كلنگ زنی آن انجام شد.
این پروژه با زیر بنایی بالغ ۲ هزار متر مربع در چهار طبقه و با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال با نظارت دفتر ساختمانی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیكی در حال راه اندازی است.
از جمله امكانات در نظر گرفته شده در این بنا می توان به سالن اجتماعات در طبقه همكف، كلاس های آموزشی و فضاهای فرهنگی اشاره نمود.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای افتتاح سه طرح فرهنگی با حضور وزیر ارشاد در خوزستان بسته هستند Date | 31/08/2019