در سومین دوره اهدای نشان؛ علی نصیریان نشان داود رشیدی گرفت، شب تكریم تئاتر، سینما و ادبیات

    Home  /  جشن  /  در سومین دوره اهدای نشان؛ علی نصیریان نشان داود رشیدی گرفت، شب تكریم تئاتر، سینما و ادبیات

در سومین دوره اهدای نشان؛ علی نصیریان نشان داود رشیدی گرفت، شب تكریم تئاتر، سینما و ادبیات Image

در سومین دوره اهدای نشان؛ علی نصیریان نشان داود رشیدی گرفت، شب تكریم تئاتر، سینما و ادبیات

صد كادو: سومین دوره مراسم اهدای نشان داود رشیدی شامگاه پنجشنبه ۷ شهریور برگزار و این نشان به علی نصیریان، مهتاب نصیرپور و احمدرضا احمدی اهدا شد.

به گزارش صد كادو به نقل از مهر، سومین دوره مراسم اهدای نشان داود رشیدی با حضور خانواده این هنرمند فقید و چهره های فرهنگی و هنری، شامگاه پنجشنبه ۷ شهریور در سالن زنده یاد عباس كیارستمی بنیاد سینمایی فارابی اجرا شد.
اجرای این مراسم بر عهده منصور ضابطیان بود. در ابتدای مراسم تصاویری از ۲ دوره گذشته این مراسم پخش گردید و از زنده یاد حسینعلی طباطبایی نخستین مدیر مجموعه تئاتر شهر كه از مترجمان باسابقه ادبیات نمایشی بود و همین طور زنده یاد داریوش اسدزاده یاد شد و حاضران ۳۰ ثانیه سكوت كردند.
همچنین با پخش تصاویری از جمشید مشایخی بازیگر فقید سینما، تئاتر و تلویزیون ایران یاد شد.
سپس تصاویری از فیلم های خاطره انگیزی كه زنده یاد داود رشیدی در آنها به ایفای نقش پرداخته بود، پخش گردید.
در این بخش از مراسم سیروس ابراهیم زاده روی صحنه حضور پیدا كرد و اظهار داشت: هنوز حضور داود رشیدی را حس می كنم و درباره فقدان این عزیزان هم باید این واقعیت را در نظر بگیریم كه همه این ها حضور دارند.
وی در ادامه یادداشتی را كه از پیش درباره زنده یاد رشیدی و فعالیت سینمایی او آماده كرده بود، قرائت كرد.
در این بخش از مراسم فاطمه معتمدآریا روی صحنه حاضر شد. وی اظهار نمود: اعضای انجمن بازیگران گل های خوشبوی سینمای ایران هستند و تجلی تفكر كارگردان و عوامل فیلم هستند. خاك صحنه و سینمای ایران همیشه پاك است.

معتمدآریا تصریح كرد: سال ها در انجمن بازیگران شاهد این بودم بعنوان رئیس صنف پیگیر مسائل و مشكلات اعضا بودند. ایشان بنیان این مساله را گذاشت كه ما مانند یك خانواده حامی هم هستیم. بهترین چاره مسایل راهی بود كه آقای رشیدی به ما آموخت و آن راه صحبت كردن است.
این بازیگر سینما تاكید كرد: برخی سلبریتی ها كه قابل احترام هستند ولی در انجمن معتقد بودیم ربطی به انجمن بازیگران ندارند ولی آقای رشیدی می اظهار داشت كه كاری به اینكه فردی از كجا آمده نداشته باشیم بلكه ببینیم چه كاری از دست مان برایش برمی آید.
وی در انتهای سخنان خود اشاره كرد: من زمانی تصور می كردم دنیا را تغییر می دهم ولی آقای رشیدی اظهار داشت كه ما به تنهایی نمی توانیم كاری نماییم. بنیان اصلی انجمن بازیگران سینمای ایران را آقای رشیدی بنا نهاد.
سپس سخنان ویدئویی امیر نادری درباره داود رشیدی پخش گردید كه به ذكر خاطراتی درباره زنده یاد رشیدی پرداخت و اشاره كرد: داود رشیدی به جایگاهی كه در بازیگری لایقش بود نرسید. داود رشیدی در روز مجبور بود فیلم هایی را بازی كند كه دوست نداشت ولی شب ها مدام كتاب می خواند و تأثیرگذار بود.
وی تاكید كرد: داود رشیدی مردی متشخص بود و من شانس نیاوردم كه با او كار كنم. خیلی ها داود رشیدی را متأسفانه نشناختند و من خیلی شانس آوردم كه او را شناختم.
نادری در انتهای سخنان خود خطاب به زنده یاد رشیدی اظهار داشت: خیالت راحت باشد كه احترام برومند و فرزندانتان یاد تو را زنده نگه می دارند.
در ادامه مراسم با حضور احترام برومند، لیلی رشیدی و سینا بانك بخش اهدای نشان داود رشیدی اجرا شد.
اولین نشان داود رشیدی در سومین دوره این مراسم به احمدرضا احمدی اهدا شد.
در این بخش هوشنگ كامكار روی صحنه دعوت شد و اظهار داشت: احمدرضا احمدی یكی از شاعران و ادیبان بزرگ ایران هستند. من با وی در دانشكده هنرهای زیبا آشنا شدم. بعدها سی دی «در گلستانه» سهراب سپهری را تهیه كردم و احمدی دكلمه اثر را اجرا كرد. سی دی بعدی «دور تا نزدیك» بود كه به شاعران قدیم و نوی ایران می پرداخت، كار بعدی نیز «پوئم سمفونی مولانا» بود.

وی در ادامه به همكاریهای دیگر خود در عرصه موسیقی با احمدرضا احمدی اشاره نمود.
كامكار تاكید كرد: احمدرضا احمدی دایرةالمعارف زنده موسیقی ایران است.
سپس نشان رشیدی به احمدرضا احمدی اهدا شد. وی اظهار نمود: من زندگی ام را مدیون همسرم هستم. كارایی قلب من به ۱۲ درصد رسید و به صورتی كارم تمام بود. دكتری عارف به من عمر باردیگر داد و پس از آن چند جلد كتاب نوشتم و اخیرا نقاشی كردن را آغاز نموده ام.
وی تاكید كرد: كاری كه من كردم كار بچه های فقیر است، شاعر نویی را به من نشان دهید كه فقیر نباشد. كسی كه انگیزه نمایشنامه نویسی را به من داد، داود رشیدی بود. منزل رشیدی پناهگاه من و امیر نادری بود.
در ادامه دومین نشان این مراسم به علی نصیریان اهدا شد.
در این بخش ترانه علیدوستی روی صحنه حضور پیدا كرد. وی تاكید كرد: جوانان زیادی در سریال «شهرزاد» با آقای نصیریان بودیم ولی در نگاه ایشان هیچ تفاوتی بین ما نمی گذاشت. ایشان همیشه در سكوت به همه ما كمك كرد.
وی تصریح كرد: من با ایشان همبازی بودم ولی هیچوقت رو نداشتم با آقای نصیریان عكس بگیرم ولی امشب می خواهم این كار را انجام دهم.
سپس نصیریان روی صحنه حاضر شد و تصریح كرد: این سومین بار است كه از شخص جایزه یا یادبود می گیرم. نخستین جایزه، جایزه فروغ فرخزاد، دومین جایزه یك موزیسین خارجی و سومین، همین نشان داود رشیدی است.

وی تاكید كرد: تأثیر داود رشیدی در تئاتر ایران بسیار مهم بود و نوع كارگردانی اش ورای روند رایج بود. من از داود رشیدی بسیار آموختم. خیلی خوشبختم كه با او آشنا شدم و همكاری كردم.
نصیریان اشاره كرد: كاری كه خانم احترام برومند با هر ساله برای زنده نگه داشتن یاد داود رشیدی انجام می دهد، مهم می باشد.
وی در بخش پایانی سخنان خود از همبازی بودن با ترانه علیدوستی ابراز خرسندی كرد.
سومین نشان نیز در این مراسم به مهتاب نصیرپور اهدا شد.
در این بخش محمد رحمانیان روی صحنه دعوت شد و اظهار داشت: سیمای ایران خیلی مدیون احمدرضا احمدی است. تئاتر ایران تئاتر ایران را بازآفرینی كردند و اگر نبود بهرام بیضایی، ساعدی و رادیرا نداشتیم. نصیریان در زنده نگه داشتن نمایشنامه نویسی ایران دارد.
وی تاكید كرد: ۳ دهه است با مهتاب نصیرپور همكاری دارم و بیشتر از ۲ دهه است كه با هم زندگی مشترك داریم. انگیزه خیلی از كارهای من، مهتاب نصیرپور بوده و هست.

رحمانیان خطاب به نصیرپور اظهار داشت: مهتاب بابت تمام این سال ها از تو سپاسگذارم. متأسفم برای سال هایی كه به خاطر مشكلات كاری من نتوانستی روی صحنه بیایی.
در این بخش مهتاب نصیرپور روی صحنه رفت و اظهار داشت: كمتر خوشحالم و بیشتر قدردان بانیان این مراسم و محمد رحمانیان به خاطر زندگی زیبایی كه به من داد.
وی اشاره كرد: ما با مشكلات محیط زیستی مواجه هستیم. امیدوارم بتوانیم این سرزمین و خاك را آباد نگه داریم.
این مراسم با پخش صدای زنده یاد داود رشیدی به انتها رسید.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای در سومین دوره اهدای نشان؛ علی نصیریان نشان داود رشیدی گرفت، شب تكریم تئاتر، سینما و ادبیات بسته هستند Date | 30/08/2019