ابراهیمی تركمان: آمریكا با نقض مقررات بین المللی سبب گسترش تروریسم و خشونت در منطقه و جهان شده است

    Home  /  جشن  /  ابراهیمی تركمان: آمریكا با نقض مقررات بین المللی سبب گسترش تروریسم و خشونت در منطقه و جهان شده است

ابراهیمی تركمان: آمریكا با نقض مقررات بین المللی سبب گسترش تروریسم و خشونت در منطقه و جهان شده است Image

ابراهیمی تركمان: آمریكا با نقض مقررات بین المللی سبب گسترش تروریسم و خشونت در منطقه و جهان شده است

به گزارش صد كادو رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در كنفرانس بین المللی «از همكاریهای ادیان و تمدن ها به همگرایی بشری» در اتریش اظهار داشت: آمریكا با نقض مقررات بین المللی سبب گسترش تروریسم و خشونت در منطقه و جهان شده است.
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوذر ابراهیمی تركمان در سخنرانی خود در كنفرانس بین المللی «از همكاریهای ادیان و تمدن ها به همگرایی بشری» (۲۹ خردادماه) در اتریش با اشاره به مبحث «عقلانیت دینی، عامل همگرایی» اظهار داشت: آمریكا با حمایت های تداركاتی و پرورش و آموزش گروههای تروریستی، جهان و منطقه را به سمت تروریسم و خشونت سوق داده است.
وی ادامه داد: در باور اسلامی، عقل عهده دار نشان دادن راه صحیح از ناصحیح است، از همین رو می توان گفت «خداوند عقل را در وجود بشر برای نجات از گمراهی قرار داده است»؛ چونكه توجه به عقلانیت و بهره گرفتن از عقل خدادادی، انسان را از جهالت دور می كند.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی تاكید كرد: جهالتی كه امروز در جهان مشاهده می شود نوعی جهالت مدرن است كه با علم هم سازگاری یافته است. مقدس سازی رفتارهای خشونت آمیز به وسیله برداشت ها و تفسیرهای غلط از نصوص دینی، سبب گشته است كه جهالت مدرن پدید آید.
وی افزود: فطرت بشر با خشونت سازگاری ندارد و در هر زمانی كه خشونتی را مرتكب شود عذاب روحی و عذاب وجدان او را احاطه می كند، جاهلان مدرن برای رهایی از چنین عذابی، می كوشند رفتار خویش را بر آمده از یك باور دینی تلقی كنند تا از چنین عذاب هایی رهایی یابند و نتیجه چنین رفتاری، چهره سازی مشوه از دین است.
ابراهیمی تركمان اظهار نمود: رشد علمی بشر در سال های اخیر به صورت فزاینده و با سرعت، پیش رفته است اما در كنار این پیشرفت ها، اخلاق و صلح در جهان به قهقرا كشانده شده است. مهمترین خصوصیت عقل، شناخت حقایق و تشخیص حق از باطل است و فقدان آن در روایات اسلامی به فقر تعبیر شده است.
ایشان در ادامه سخنان خود، یكی از مظاهر جهالت مدرن را خود مطلق انگاری و گاه خود خدا پنداری دانست و اظهار داشت: انسان خود مطلق انگار خویش را جای خدا می نشاند و قضاوت های قطعی خویش را مقدس شمرده و انجام آنها را فریضه می پندارد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان كرد: انگاره های خود مطلق انگاری، جایی برای نیاز و احترام به اندیشه دیگران باقی نمی گذارد و در چنین وضعیتی صلح از دایره انگاره های فرد خود مطلق پندار بیرون می رود، چونكه پیش فرض صلح، پذیرش احترام به اندیشه دیگران و خروج از مطلق انگاری است. بنابراین با آنكه رشد علمی وجود داشته است اما به علت خود مطلق انگاری ها، رشد عقلی تحقق نیافته است و همین سبب پیدایش جهالت مدرن است كه آثار آن دوری از معنویت و اخلاق است.
وی همچنین، اضافه كرد: در جهالت مدرن اصالت لذت بر سایر شئون انسانی چیره می شود. متأسفانه جاهلیت مدرن به سلاح علم و دانش مجهز گشته و سرعت آثار تخریبی اش بیشتر از دوران جاهلیت بدوی است. در دوران جهالت بدوی، آثار تخریبی جهالت از خود فرد و اطرافیان و هم تا حدودی از منطقه اش فراتر نمی رفت اما جهالت مدرن امروز فراگیر شده و جهان را در كام خود فرو برده است.
ابراهیمی تركمان با اشاره به بنیان های صلح و همزیستی مسالمت آمیز در فرهنگ اسلامی اظهار داشت: در فرهنگ اسلامی، رفتارهای انسان از باورهای او سرچشمه می گیرد. بنابراین دین اسلام ابتدا باور انسان ها را به خداوند و آخرت؛ با ارجاع به فطرت خداجویی تقویت می كند و سپس آنها را به سمت اعمال صالح هدایت می كند.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی جهالت مدرن در عصر كنونی را مهمترین عامل دوری انسان از صلح و مدارا و همگرایی عنوان نمود و اظهار داشت: وظیفه عالمان و كسانی كه سخنانشان در دیگران نافذ است، این است كه به زدودن جهالت از پندار و كردار جوامع بیاندیشند و راههای عملی برای برون رفت از چنین وضعیتی را تبیین كنند.
وی افزود: در منطق قرآن كریم نیز، غفلت از باطن دین بعنوان علت عدم پای بندی به دین و در نتیجه عدم ارتكاب اعمال صالح ذكر شده است. اگر اخلاق و معنویت را، باطن دین بدانیم؛ در عصر كنونی مظاهر مادی از تمركز انسان به معنا و باطن عالم و هم حقیقت هستی كاسته است، چونكه اساس معنویت بر تمركز استوار است.
ابراهیمی تركمان تصریح كرد: انسان فاقد تمركز كه اندیشه اش در ظاهر اشیا متوقف می شود؛ نمی تواند از ظاهر عبور كرده به باطن راه یابد. انسان ظاهربین همه چیز را در محیط دید جسمانی خود می پذیرد اما انسان معناگرا به شهود كه كار دل است، روی می آورد.
ایشان در ادامه سخنانش، اظهار داشت: انسان برای درست زیستن به خرد نیازمند است اما برای آرام زیستن احتیاج به توجه به معنویت دارد. بازگشت تؤام به خرد و معنویت می تواند غبار غفلت را از جان آدمی بروبد و اندیشه محبت به دیگران را در وجود او به اندیشه برتر مبدل كند و صلح و همزیستی مسالمت آمیز را به دنبال بیاورد.
ابراهیمی تركمان خاطرنشان كرد: انسان به دست خود، خویش را در رنج بی شمار فرو می غلطاند و با خود دشمنی می كند و كسی كه با خود دشمن باشد، نمی تواند با دیگران در صلح باشد. پس باید ابتدا انسان را با خودش آشتی داد و سپس انتظار صلح از او داشت و آشتی انسان با خود تنها با بازگشت به خرد و معنویت میسر است.
او در آخر سخنانش، اظهار داشت: همگرایی و اتحاد بشری در گرو بازگشت به خردورزی و عقلانیت است و امیدواریم این اجلاس بتواند راهكارهایی را به بشریت هدیه كند.
بنابر اعلام این خبر، مركز بین المللی همكاری ادیان و تمدن های باكو در ادامه برگزاری موفق كنفرانس های بین المللی در كشورهای آلمان و اسپانیا (۲۰۱۸)، این كنفرانس بین المللی را با همكاری وزارت امورخارجه جمهوری آذربایجان و اتریش در وین پایتخت اتریش، برگزار می نماید.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای ابراهیمی تركمان: آمریكا با نقض مقررات بین المللی سبب گسترش تروریسم و خشونت در منطقه و جهان شده است بسته هستند Date | 27/06/2019