مهر سیمرغ جهانی- شماره دوم؛ مصائب شیرین ۲۰ سال بعد، بازماندگان فجر به فجر جهانی رسیدند!

    Home  /  جشن  /  مهر سیمرغ جهانی- شماره دوم؛ مصائب شیرین ۲۰ سال بعد، بازماندگان فجر به فجر جهانی رسیدند!

مهر سیمرغ جهانی- شماره دوم؛ مصائب شیرین ۲۰ سال بعد، بازماندگان فجر به فجر جهانی رسیدند! Image

مهر سیمرغ جهانی- شماره دوم؛ مصائب شیرین ۲۰ سال بعد، بازماندگان فجر به فجر جهانی رسیدند!

صد كادو: در اولین روز برگزاری سی وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اكران سه فیلم بازمانده از بخش ملی جشنواره در بهمن ماه سال گذشته، با استقبال مخاطبان و اصحاب رسانه مواجه گردید.

به گزارش صد كادو به نقل از مهر، «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه ای است كه قبل از این در روزهای برگزاری سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر به صورت روزانه انعكاس اهم اخبار در رابطه با متن و حاشیه این رویداد را در دستور كار قرار داده بود و حالا به مرور متن و حاشیه «سی وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» می پردازد.
همچنان می توانید با «مهر سیمرغ» در جریان آخرین تحولات بزرگ ترین رویداد سینمایی كشور قرار بگیرد.
اولین روز از جشنواره سی وهفتم در سینما فلسطین و پردیس سینمایی چارسو در حالی سپری شد كه بارزترین نكته نظم اكران فیلم ها و باز آرامش حاكم بر فضای جشنواره بود؛ خاصیت هایی كه می توان آرزو كرد تا روز پایانی استمرار داشته باشد.
فیلم روز؛ مصائب شیرین ۲
علیرضا داوودنژاد نه فقط در مقایسه با فیلمسازان هم نسلش كه حتی در قیاس با فیلمسازان نسل جوان سینمای ایران، فیلمسازی به شدت بلندپرواز و تجربه گرا است. فیلمسازی كه كمتر اهل تن دادن به كلیشه ها است و شاید همین خاصیت موجب فرازوفرود كیفی آثارش در نگاه مخاطبان شده است.
«مصائب شیرین ۲» تازه ترین ساخته داوودنژاد است كه با ایده دنباله سازی برای یكی از موفق ترین فیلم های كارنامه این فیلمساز مقابل دوربین رفته است. فیلم ماجرای آینده كاراكترهایی را روایت می كند كه ۲۰ سال قبل در «مصائب شیرین» با آنها آشنا شده بودیم؛ رضا و مونا كه در نوجوانی دل بسته هم شده بودند و برخلاف نظر بزرگ ترها تلاش كردند تا به هم برسند و حالا پس از ۲۰ سال ساكن انگلستان شده اند و خود پدر و مادر نوجوانی هستند كه در آستانه ۱۸ سالگی می خواهد برخلاف نظر آنها مسیر زندگی اش را تعیین كند.

جذابیت همین ایده اولیه بسیاری را نسبت به «مصائب شیرین ۲» كنجكاو كرده بود. فیلمی كه حتی تا واپسین روزهای منتهی به جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه سال قبل شنیده ها حكایت از تلاش عوامل برای رساندن آن به جشنواره داشت اما سرانجام به علت آنچه از نگاه برگزاركنندگان اجرای قانون بود و از نگاه داوودنژاد كم لطفی، فیلم به برنامه اكران فجر سی وهفتم نرسید. جشنواره جهانی اما فرصتی فراهم آورد تا فیلم برای اصحاب رسانه و علاقمندان رونمایی شود.
«مصائب شیرین ۲» تمام المان های شاخص سینمای داوودنژاد را در خود دارد؛ از رئالیسم برآمده از روابط واقعی آدم ها گرفته تا تلفیق طنز و تراژدی در لحن فیلم و از همه مهمتر «خانواده» كه در پشت و جلوی دوربین خیلی از فیلم های داوودنژاد همواره نقشی كلیدی داشته است.
رونمایی از تازه ترین ساخته علیرضا داوودنژاد بعنوان یكی از فیلم های راه یافته به بخش «سینمای سعادت» از اتفاقات ویژه روز اول سی وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بود كه اتفاقاً با استقبال مخاطبان و اصحاب رسانه باز همراه شد.
چهره روز؛ نوید محمدزاده
همین بهمن ماه سال قبل و در نشست رسانه ای فیلم سینمایی «سرخپوست» بود كه نوید محمدزاده اعلام نمود بالقطع در سال ۹۸ فیلمی در جشنواره فیلم فجر نخواهد داشت. بازیگر توانمند سال های اخیر سینمای ایران كه در جشنواره سی وهفتم دو بازی تحسین برانگیز در دو فیلم «متری شیش و نیم» و «سرخپوست» نمایش كرد اما در پاسخ به منتقدانی كه تعدد حضور وی در فیلم های سینمای ایران در این سال ها زیر سوال برده بودند، نوید داد در دوره پیش روی فجر فیلمی روی پرده نخواهد داشت.
برخی این اعلام را به جهت حضور محمدزاده در یك پروژه مربوط به شبكه نمایش خانگی مرتبط دانستند كه در نیمه اول سال ۹۸ بخش اصلی برنامه های كاری این بازیگر را به خود اختصاص می دهد و احتمالاً فرصت حضور در پروژه سینمایی هم نخواهد داشت. همزمان پررنگ تر شدن فعالیت محمدزاده در حوزه تهیه كنندگی تئاتر هم نشان از بخش دیگری از مشغله های احتمالی وی در سال جدید داشت.

با تمام این تفاسیر اما نوید محمدزاده ترجیح داد این دفعه حضور در «فجر» را با ردایی متفاوت تجربه كند. وی در سی وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بعنوان داور حضور دارد و این فرصت مواجهه متفاوتی با وی در محافل سینمایی به حساب می آید.
محمدزاده كه همین روزها فیلم «متری شیش و نیم» با بازی او توانست در اكران عمومی ركورد فروش فیلم غیركمدی در تاریخ سینمای ایران را به نام خود ثبت كند، یكی از چهره های جذاب برای اصحاب رسانه در اولین روز برگزاری جشنواره سی وهفتم فیلم فجر است. بازیگری كه در سال های ابتدایی حضورش در عرصه بازیگری بسیاری معتقد بودند قربانی آرای داوران جشنواره فجر شده است، حالا خود مقرر است آثار هنرمندانی دیگر را به قضاوت بنشیند؛ آیا او می تواند این تجربه را با موفقیت پشت سر بگذارد؟
حاشیه روز؛ رونمایی از بازمانده ها
درباره فیلم سینمایی «مصائب شیرین ۲» اشاره كردیم كه فیلم علیرضا داوودنژاد به رغم تلاشی كه برای حضور در جشنواره سی وهفتم فیلم فجر داشت، سرانجام از رونمایی در این رویداد بازماند و این بازماندن گلایه هایی را هم رقم زد. اما این فیلم تنها بازمانده بخش ملی جشنواره فجر نبود كه در روز اول جشنواره جهانی فجر در كنداكتور پخش قرار داشت و رونمایی از آنها با استقبال هم مواجه گردید.
دو فیلم «پیلوت» به كارگردانی ابراهیم ابراهیمیان و «زعفرانیه ۱۴ تیر» به كارگردانی علی هاشمی دو فیلمی بودند كه بازماندشان از تركیب فیلم های دو بخش اصلی جشنواره سی وهفتم با واكنش تند عوامل مواجه گردید.فیلم پیلوت
محمدرضا مصباح تهیه كننده فیلم «پیلوت» در مصاحبه ای با كنایه به اعضای هیأت انتخاب جشنواره فجر گفته بود؛ «امیدوارم هیئت انتخاب فیلم را دیده و نپسندیده باشند و این نتیجه كه ما دیدیم حاصل سلیقه هیئت انتخاب باشد.» علی هاشمی كارگردانی «زعفرانیه ۱۴ تیر» هم در واكنش به جای خالی فیلمش در تركیب فیلم های جشنواره اظهار داشت: «عملكرد هیأت انتخاب در بخش نگاه نو نشان داد كه تهیه كننده و كارگردان مستقل توی این سینما همیشه قربانی است.»
اولین روز برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر فرصتی برای رونمایی از هر دو فیلم بود. هرچند این دفعه هم حضور در بخش رقابتی نصیب این دو فیلم نشده و هر دو در جدول اكران فیلم های بخش بازار جشنواره روی پرده رفتند اما نمایش این آثار فرصتی فراهم آورد تا با تماشای فیلم های كنارگذاشته شده در پروسه انتخاب جشنواره سی وهفتم و قیاس آنها با فیلم هایی كه در روزهای جشنواره دیده بودیم، به صورت دقیق تر عملكرد هیأت انتخاب جشنواره گذشته را قضاوت نماییم.
مضاف بر این، رویكرد جشنواره جهانی فیلم فجر در قرار دادن بعضی از فیلم های شاخص بازمانده از بخش ملی جشنواره فجر در كنداكتور اكران، شائبه هایی را درباره سیاست گذاری دو گانه این دو رویداد كه در واقع زیر تابلو واحد «فجر» و با متولی گری وزارت ارشاد برگزار می گردد به وجود آورده است.
پیشنهاد ویژه؛ خنده با گرامر جهانی
اگر جزو آن دسته هستید كه مستند به اظهارات دبیر جشنواره در نشست خبری كه صراحتاً اعلام كرد، هدف جشنواره جهانی فیلم فجر «سرگرمی» نیست، تصوری روشنفكرانه و عبوس از فیلم های راه یافته به ویترین این رویداد در ذهن دارید سخت در اشتباه هستید!
سیاست گذاران جشنواره سی وهفتم بخش ویژه ای را در این دوره به نمایش «فیلم های كمدی معاصر» اختصاص داده اند كه برای علاقمندان سرگرمی در سالن سینما می تواند حكم یك پیشنهاد ویژه را داشته باشد.

در این بخش مجموعاً هفت فیلم از آثار كمدی روز كشورهای مختلف به نمایش در می آید كه تماشای آن در چارچوب برنامه های جشنواره جهانی فجر می تواند تجربه ای جالب باشد.
«من برگشتم» عنوان یكی از همین فیلم های كمدی معاصر است كه امشب ساعت ۲۲: ۳۰ در سالن شماره یك پردیس سینمایی چارسو می توانید به تماشای آن بنشینید.
فیلم سینمایی «من برگشتم» (I’m Back) نهمین فیلم بلند لوكا مینیرو كارگردان ایتالیایی است كه در سال ۲۰۱۸ در ایتالیا ساخته شده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: موسولینی سپس هفتاد و دو سال بر اثر اتفاقی عجیب به رم بازمی گردد. او به همراه یك فیلمساز سفری در كشور ایتالیا را آغاز می كند و با سرزمینی پر از ماجراهای ضد و نقیض روبرو می شود و درصدد برمی آید مجدداً رهبری ایتالیا را به عهده بگیرد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای مهر سیمرغ جهانی- شماره دوم؛ مصائب شیرین ۲۰ سال بعد، بازماندگان فجر به فجر جهانی رسیدند! بسته هستند Date | 19/04/2019