در قالب نشست پژوهشی موسیقی فیلم؛ آثار انیو موریكونه در نیاوران بررسی می شود

    Home  /  جشن  /  در قالب نشست پژوهشی موسیقی فیلم؛ آثار انیو موریكونه در نیاوران بررسی می شود

در قالب نشست پژوهشی موسیقی فیلم؛ آثار انیو موریكونه در نیاوران بررسی می شود Image

در قالب نشست پژوهشی موسیقی فیلم؛ آثار انیو موریكونه در نیاوران بررسی می شود

به گزارش صد كادو آثار انیو موریكونه آهنگساز جهانی سینما طی اولین نشست پژوهشی موسیقی فیلم بنیاد آفرینش های هنری نیاوران در سال ۹۸ مورد بررسی قرار می گیرد.
به گزارش صد كادو به نقل از مهر، اولین نشست پژوهشی موسیقی فیلم در سال ۹۸ به بررسی زندگی انیو موریكونه اسطوره زنده موسیقی فیلم جهان می پردازد. در توضیح پیشینه فعالیت های موریكونه آمده است: اِنیو مورّیكونه در دهم نوامبر ۱۹۲۸ در ایتالیا چشم به جهان گشود. پدرش ماریو موریكونه نوازنده ترومپت بود و تعالیم موسیقی را با اِنیو به صورت جدی شروع كرد. درس های نت خوانی و نواختن ترومپت و چند ساز دیگر را از پدر فرا گرفت و در سن شش سالگی نخستین آهنگش به نام «صبح» را برای خواننده و پیانو نوشت و توجه همگان را به استعدادش در آهنگسازی برانگیخت. وی سپس در دوازده سالگی به مدرسه معتبر سانتا چیچیلیا راه پیدا كرد و گرچه در ابتدا در رشته نوازندگی ترومپت مشغول تحصیل شد اما به سرعت تغییر رشته داد و آغاز به تحصیل در رشته آهنگسازی كرد. او به صورت شگفت انگیزی دوره چهارساله آهنگسازی را تنها در شش سال به آخر رسانید و از سال ۱۹۴۶ رسماً در رادیو بعنوان تنظیم كننده و آهنگساز مشغول به كار شد. سپس به تلویزیون راه پیدا كرد و به سرعت به سینمای ایتالیا راه گشود. موریكونه همواره آهنگسازی سریع بوده و قدرت شگرفش در اركستراسیون او را به گزینه ای ایده آل برای كارگردانان سینما بدل ساخت. وی در اواخر دهه شصت به همراه دوست قدیمی اش سرجیو ائونه با سه گانه «خوب، بد، زشت»، «به خاطر یك مشت دلار» و «به خاطر چند دلار بیشتر» و سپس «روزی روزگاری در آمریكا» و «روزی روزگاری در غرب» وسترن ایتالیایی را به جهانیان شناساند و صدایی كاملاً جدید و غیرهالیوودی را به علاقمندان سینما عرضه داشت. به جرأت موریكونه را می توان پدر ارنجمان جدید در عصر حاضر دانست. او با شتاب بی نظیری با بزرگترین كارگردانان سینمای اروپا و هالیوود همكاری كرد و تا كنون بالغ بر ۴۰۰ موسیقی فیلم ساخته است. موریكونه همینطور ۱۰۰ اثر اركسترال كلاسیك و ده ها تصنیف و ترانه برای خوانندگان مهم ایتالیا تصنیف و تنظیم كرده است. موریكونه را می توان در كنار جان ویلیمامز از آخرین اسطوره های زنده موسیقی فیلم نامید. وی تا كنون برنده بیشتر از ۷۰ جایزه معتبر بین المللی شده است و در طول شصت سال فعالیت هنری كارنامه ای را از خود به جا گذاشته كه به جرأت هیچ آهنگسازی در تاریخ موسیقی و بخصوص موسیقی فیلم توان رقابت با آنرا ندارد. وی امسال در نودمین سال زندگی خود تصمیم دارد آخرین كنسرتش را برگزار و خیلی از آثار خاطره انگیز خویش را رهبری كند. از ماندگارترین آثار وی می توان به «افسانه ۱۹۰۰»، «سینما پارادیزو»، «نبرد الجزایر»، «حرفه ای»، «دار و دسته سیسیلی ها»، «دست نیافتنی ها»، «حال همه ما خوب است»، «ماموریت»، «خسارات جنگ»، «هشت نفر نفرت انگیز»، «ماموریت به مریخ»، «باگزی»، «خط آتش»، «خوب، بد، زشت»، «به خاطر یك مشت دلار»، «به خاطر چند دلار بیشتر»، «روزی روزگاری در غرب»، «روزی روزگاری در آمریكا»، «مالِنا»، «كیمادا»، «خانه به دوش»، «كلید»، «شبح اپرا»، «قتل های قطار شب»، «كالبدشكافی»، «قلعه كابوس»، «كه مردنش را دید؟»، «مرد چاق و پسر بچه»، «شهر شادی»، «اِفشا كردن»، «دوره دیزنی»، «آتشی مزاج»، «هملت»، «ماجرای عاشقانه»، «گرگ»، «چرخش» و ده ها اثر دیگر اشاره نمود. نشست پژوهشی موسیقی فیلم با نام «اِنیو موریكونه، آهنگسازی چندزبانه» ساعت ۱۷ روز پنج شنبه ۲۹ فروردین در سالن كنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای در قالب نشست پژوهشی موسیقی فیلم؛ آثار انیو موریكونه در نیاوران بررسی می شود بسته هستند Date | 15/04/2019