اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال با تقدیر از برگزیدگان انجام شد

    Home  /  جشن  /  اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال با تقدیر از برگزیدگان انجام شد

اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال با تقدیر از برگزیدگان انجام شد Image

اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال با تقدیر از برگزیدگان انجام شد

به گزارش صد كادو اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال با حضور سید عباس صالحی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعدادی از پژوهشگران فعال در حوزه های مختلف فرهنگی و با تقدیر از نفرات برگزیده این دوره از جشنواره برگزار گردید.
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراس م كه با حضور طیبی- رئیس جهاد دانشگاهی، احمد مسجد جامعی و تعدادی از پژوهشگران در حوزه های مختلف فرهنگ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری انجام شد با تاكید بر این مساله كه از تمام كسانی كه در این سال ها در عرصه پژوهش سهیم بوده اند تقدیر و تشكر می كنم اظهار نمود: حوزه فرهنگ و هنر حوزه كانونی و هویت ما ایرانیان است؛ فرهنگ امانتی است در دست ما و در تمام حوزه ها نیازمند امانتداری و پشتیبانی هستیم.
وی اظهار داشت: یكی از حوزه های مهم برای درخشش فرهنگ ایران زیرساخت های علمی است. فرهنگ و هنر نیازمند پشتوانه علمی است كه هویت فرهنگی و هنری ما را حفظ كند. بر همین مبنا در حوزه آمار و اطلاعات فرهنگی نیازمند عزم جدی هستیم. متأسفانه در حوزه آمار و اطلاعات گرفتار فقر اطلاعاتی هستیم و بعضاً گرفتار حبس اطلاعاتی، برخی اطلاعات را بعنوان ذخایر شخصی می بینند. همین طور ما گرفتار ضعف پردازش اطلاعات باز هستیم و هم گرفتار فقر تحول های ثانی از اطلاعات، یعنی اطلاعات تبدیل به پژوهش ثانوی نمی گردد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره كرد: اطلاعات باید به سیاست و راهبرد تبدیل گردد. مجموعه این ضعف هایی كه داریم طبیعتاً موجب می شود كه در عرصه فرهنگ نیازمند تلاش بیشتری باشیم. همین طور در حوزه پژوهشی فرهنگ باز نیاز داریم كه به صورت كاربردی فعالیت داشته باشیم. در این دهه های اخیر در عرصه پژوهش فرهنگی در حوزه های مختلف كارهای خوبی رخ داده است اما در پژوهش بنیادین راه نرفته بسیاری داریم تا بتوانیم یك گام محكمی برداریم.
صالحی اضافه كرد: در بعضی حوزه های فرهنگی در آغازین گام ها هستیم اما در بعضی از حوزه های نام آشنای فرهنگ همچون فرهنگ و دین، فرهنگ و اجتماع، فرهنگ و شهرنشینی گام های تلفیقی بیشتری باید برداریم. در حوزه توسعه اجتماعی فاصله ما با مقصد و رسیدن به نهایت كار زیاد است. اگر نتوانیم در عرصه فرهنگ تلاش های مستمری داشته باشیم زمانی می رسد كه پشیمان می شویم. ما نیاز داریم كه در عرصه های مختلف فرهنگی راه را مشخص و تعریف نماییم. مثلاً در حوزه اقتصاد و فرهنگ كار زیادی داریم كه هنوز انجام نشده است.
وی افزود: مطالعات كاربردی و موضوعات تحت شمول فرهنگ همچون موسیقی، تئاتر، سینما و … نیازمند مطالعات كاربردی جدی تری است. همین طور در عرصه فرهنگ عامه و اقوام باز باید كارهای زیادی انجام بدهیم كه خوشبختانه در این سال های اخیر در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گام های بسیار زیادی برداشته شده اما این پژوهشگاه كار اصلی اش این است كه نقش میانجی را ایفا كند. نقش میانجی كه می تواند اطلاعات را دریافت كند و در راه به كار ببندد. خوشبختانه هم اكنون در ارتباط با بحث گفت وگوهای فرهنگی دبیرخانه ای تأسیس شده است كه می تواند با نگاه راهبردی به مسئله مشكلات را رو به جلو ببرد.
وی در ادامه تصریح كرد: اتاق های فرهنگ، علم و فناوری شروع به كار كرده است كه پژوهشگاه بوسیله بحث و گفت و گو با فرهنگ و حوزه اجتماع نقش واسطه گری خودرا ایفا می كند. برگزاری جشنواره های فرهنگی با تمایزهای مختلف می تواند پلی را بین عرصه فرهنگ و اطلاعات و پژوهش ها ایجاد كند. امیدواریم این مسیر در ادامه كارهای قبل صورت بگیرد و با شتاب و عملكرد بیشتری بتواند به جلو حركت نماید.

مهم ترین دستاورد فرهنگی در ۴۰ سال گذشته، فعالیت در حوزه دانش نامه است
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، احمد مسجدجامعی-عضو شورای شهر امروز یكشنبه (۱۲ اسفند ماه) در مراسم اختتامیه «پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال» كه با حضور سید عباس صالحی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طیبی- رئیس جهاد دانشگاهی و تعدادی از پژوهشگران در حوزه های مختلف فرهنگ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری انجام شد با تاكید بر این مساله كه در ۱۵ سال قبل برگزاری این پژوهش با وقفه هایی روبرو بوده اما خوشحالیم كه پانزدهمین دوره آن برگزار شد، اظهار داشت: بزرگانی همچون مرحوم شریعتمداری، گرجی، دكتر كاردان، مرحوم هاشمی و … در شكل گیری این جشنواره سهیم بودند. اما جا دارد كه در اینجا از دكتر كُلوی كه در عرصه اطلاع رسانی پژوهش ها نگاهی عالمانه داشتند و كتابخانه تخصصی مجموعه پژوهش ها را راه اندازی كرده اند باز یاد و تقدیر و تشكر نماییم.
وی اظهار داشت: در حوزه دین باز پژوهش هایی صورت گرفته است و ما به این نتیجه رسیدیم كه در پژوهش دینی یك نگاه ترویجی داشته باشیم. و بر همین مبنا پژوهش های دینی را مستقل از پژوهش های فرهنگی كردیم و كنگره دین پژوهان شكل گرفت كه مسئولیت آن با مرحوم صاحبی بود و خانه پژوهش های دینی باز شكل گرفت و فضلای حوزه هم در این پژوهشگاه مشاركت داشتند. جا دارد كه در پانزدهمین سال برگزاری پژوهش های فرهنگی به پژوهش در عرصه دین باز نگاه ویژه ای داشته باشیم. شاید بتوانیم آن حوزه را هم ذیل این مجموعه فعال نماییم. در عرصه پژوهش ها ما در یك دهه ای پا را فراتر نهادیم و پژوهش ها را در عرصه بین المللی قرار دادیم.
او افزود: یكی از مواردی كه در عرصه پژوهش ها جای آن خالی است حوزه مقالات دانش نامه ها است. چندین دانشنامه تخصصی داریم و در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اغلب از بنده این سوال می شد كه مهمترین دستاورد فرهنگی ۴۰ ساله انقلاب چیست؟ كه بنده می توانم بگویم در بحث دایرة المعارف ها و دانشنامه ها فعالیت های ویژه ای داشته ایم. متأسفانه حالا در حوزه فرهنگ با بحران شدیدی روبرو می باشیم. در قبل از انقلاب هم دانشنامه وجود داشت و شخصیت های همچون مرحوم نراقی در شكل گیری پژوهش ها و مقالات نقش بسزایی داشتند و در سال های ۴۰ یا ۴۱ در عرصه پژوهش های اجتماعی فعالیت های زیادی داشته اند. مرحوم علامه مجلسی باز بنیان دانشنامه نویسی را گذاشتند و تمام علوم را بررسی و طبقه بندی كردند كه فعالیت ایشان بعنوان یك دانشنامه نویس در یونسكو به تصویب رسید و سپس آن در تقویم ملی روزی با عنوان مرحوم علامه مجلسی نامگذاری شد و كنگره ای در اصفهان برای بزرگداشت ایشان انجام شد.
این عضو شورای شهر با تاكید بر این مطلب كه پس از انقلاب پایه دانشنامه نویسی مستقل شكل گرفت و برای اولین بار برای نویسندگان مدخل در نظر گرفته شد اظهار داشت: زمانی بود كه اگر ما می خواستیم مقالاتی بنویسیم پایه كاربرد مفاهیم و موضوعات از خاورشناسان غربی بود اما حالا در جایگاهی هستیم كه خود دانشنامه نویسان جهان به منابع ما ارجاع می كنند. این یك اتفاق مهمی است كه نویسندگان در حوزه مربوط به دانش های مقصد خصوصاً موضوعاتی همچون ایران و اسلام مرجع و سند را نوشته های داخل كشور قرار می دهند. خوشبختانه در این مدت این دانشنامه ها به چاپ های مختلفی رسیده اند و حوزه دانشی را به وجود آورده است. پیشنهادی كه می توانم برای تقویت این بخش داشته باشم این است كه بخش انتخاب دانشنامه را باز در این پژوهش ها تقویت نماییم و از جناب وزیر درخواست می كنم كه بعضی از این مقالات كه مستقل چاپ می شود را در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد حمایت قرار بدهد. پژوهش فرهنگی سال ظرفیت بسیار زیادی دارد و روز پژوهش هم از همین فعالیت الهام گرفت و در تقویم روزی با نام روز پژوهش نامگذاری شد.

از پژوهشگران خویش فرما هم حمایت كنیم
در ادامه این مراسم مرتضی فرهادی- پیشكسوت عرصه پژوهش با نمایش چند نكته برای مولفه ها و پژوهشگران اظهار داشت: مؤلف یكی پژوهشگر یا نویسنده انتقادی است اما انتقاد نه به آن معنایی كه در ایران وجود دارد بلكه به این معنا كه نویسنده تمام هم و غم خودرا به كار می گیرد كه نقاط ضعف را از بین ببرد. متأسفانه در جامعه ما به سمتی حركت كردیم كه زنان جامعه كه تاثیرگذارترین عنصر در جامعه هستند تبدیل به مصرف كننده شدند. از وزیر محترم فرهنگ می خواهم كه فكری به حال پژوهشگران خویش فرما كنند چونكه در حال نابودی هستند. پژوهشگر خودش باید بداند كه جامعه با چه مشكلی روبرو است و درصدد رفع آن برآید نه اینكه فقط برای دولت ها، ارگان ها و وزارتخانه ها پژوهش صورت گیرد. گرچه كه خوب است اما باید از پژوهشگران خویش فرما باز حمایت نماییم.
ایشان سپس با نمایش این مطلب كه یك پژوهشگر باید شناخت زیادی از مملكت داشته باشد تا بتواند در عرصه فرهنگ و مشكلات جامعه تحقیق و پژوهش داشته باشد تصریح كرد: در این سال ها بیشتر از فراغت و مصرف صحبت كردیم پس جایگاه كار كجاست؟ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند در نمایش مقالات نقش مؤثری داشته باشد. متأسفانه تیراژ كتاب ها در سال های گذشته ۳۰۰۰ هزار كتاب بوده است كه در نسخه های اخیر آن به ۲۰۰ نسخه رسیده است كه این می تواند یك فاجعه در عرصه چاپ و نشر باشد.

از جمله اهداف جشنواره اطلاع رسانی در عرصه پژوهش های فرهنگی در سطح كشور است
در ادامه محمد سلگی- دبیر پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال با اشاره به این مساله كه از سال ۷۵ با هدف تقدیر و پژوهش در حوزه فرهنگی این جشنواره كار خودرا آغاز نموده است، اظهار داشت: بحث پژوهشی در كشور و جهان به علوم محض و علوم پایه اختصاص داشته است و بر همین مبنا مطالعه در حوزه علوم انسانی و فرهنگی مورد غفلت واقع شده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال های گذشته استارت مطالعات علوم انسانی و فرهنگی را شروع كرد و سپس آن اجرای این پژوهش ها بر عهده پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار گرفت. از اهداف جشنواره اطلاع رسانی در عرصه پژوهش های فرهنگی در سطح كشور است.
او افزود: هدف این است كه پژوهش از یك سایت علمی به اجتماعی تبدیل گردد. عموماً مطالعات فرهنگی تحت نظر دولت و یا مراكز و مؤسسات دولتی است كه ما در این دوره ۱۵ ساله در صدد بودیم كه بخش خصوصی را در عرصه فرهنگ فعال نماییم. در مطالعات فرهنگی كه در این دوره از جشنواره به آن پرداخته شده است به زندگی روزمره و ارتباط افراد جامعه توجه ویژه ای شده است و همین امر این جشنواره را با سایر جشنواره ها متفاوت می كند. در این دوره به سنت ها، آداب و رسوم و در كلیت به موضوعاتی پرداختیم كه برای روزمره مردم باز مفید باشد. همین بین رشته ای بودن مطالعات موجب شد كه تأثیر پژوهش ها بیشتر از گذشته باشد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تصریح كرد: در عرصه پژوهش عشق و علاقه شخصی باز بسیار مهم می باشد. مسئله محور بودن، لطمه شناسی، كاربردی بودن تجویزی بودن و توسعه پژوهش ها جز مسائل محوری این دوره از جشنواره بوده است. در بدو امر فعالیت های این پژوهش در بخش بین الملل باز فعال بود اما سپس مدتی یعنی در دهه دوم این قسمت ضعیف شد و به پژوهش ها در داخل كشور بسنده كردیم. در این ۱۵ سال پژوهش قریب به ۱۰۰۰ اثر به دبیرخانه رسیده است كه ۳۲۰ حائز رتبه شدند. در دوره فعلی كه از سال ۹۵ تا كنون آغاز می شود حدود ۹۵۰ اثر ارسال شده است. امیدواریم بتوانیم بخش بین الملل را همچون گذشته احیا نماییم و آثار ارسالی به این دوره از جشنواره در سه قالب بوده اند كه تعداد ۲۰۰ داور، داوری آنرا انجام داده اند و ۹ اثر برگزیده و لایق تقدیر را داریم. تلاش داریم كه برای افزایش و بهره وری بیشتر در عرصه پژوهش فرهنگی بخش غیر دولتی را فعال نماییم و همین طور به مسائل بنیادی كه مربوط به سبك زندگی، خلقیات و روان ایرانیان، توسعه، دین و … می شود بیشتر بپردازیم.
در اختتام این مراسم با حضور سید عباس صالحی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طیبی – رئیس جهاد دانشگاهی، احمد مسجدجامعی، كاراندیش مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دكتر علی منتظری، از ۹ نفر از برگزیدگان حوزه پژوهش در عرصه های مختلف فرهنگی و همین طور از مرتضی فرهادی- پیشكسوت عرصه پژوهش تقدیر گردید. بیانیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال باز قرائت شد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال با تقدیر از برگزیدگان انجام شد بسته هستند Date | 08/03/2019