با سخنرانی وحید جلیلی صورت گرفت؛ رونمایی از یك مادرانه انقلابی، از اهمیت راهبردی خانه غافلیم

    Home  /  جشن  /  با سخنرانی وحید جلیلی صورت گرفت؛ رونمایی از یك مادرانه انقلابی، از اهمیت راهبردی خانه غافلیم

با سخنرانی وحید جلیلی صورت گرفت؛ رونمایی از یك مادرانه انقلابی، از اهمیت راهبردی خانه غافلیم Image

با سخنرانی وحید جلیلی صورت گرفت؛ رونمایی از یك مادرانه انقلابی، از اهمیت راهبردی خانه غافلیم

صد كادو: مراسم رونمایی و اكران مستند مادرانه به كارگردانی علیرضا باغشنی با حضور تعدادی از علاقمندان در سالن سوره حوزه هنری اجرا شد.

به گزارش صد كادو به نقل از مهر، مراسم رونمایی و اكران مستند «مادرانه» به كارگردانی علیرضا باغشنی با حضور تعدادی از خانواده ها در سالن سوره حوزه هنری اجرا شد.
بر اساس این گزارش، وحید جلیلی مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در سخنانی در این مراسم اظهار داشت: یكی از كارهای اصلی جبهه فرهنگی انقلاب از شروع انقلاب تا امروز در حوزه رسانه و هنر بازنمایی میادین جهاد بوده است. این مساله سبب اتفاقات خوبی در هنر انقلاب شده است و هنرمندان انقلاب فرم های جدیدی را تا به امروز تجربه كردند و همین امروز هم می بینید كه بركاتش ادامه دارد. بطور مثال سینمای ما با بازآفرینی تكنیك منحصر به فردی كه شهید آوینی و دوستان وی در روایت فتح به وجود آوردند، توانست خودرا از حوزه مستند به حوزه دراماتیك ترجمه كند و آثاری مثل «ماجرای نیمروز» و «ایستاده در غبار» را ما داریم می بینیم و این هنوز اول عشق است و ادامه پیدا خواهدنمود.
وی اضافه كرد: اگر رسانه و هنر ما رو به هنر و میادین گوناگون جهاد بیاورد، چه بسا با تحولاتی در حوزه فن هم مواجه خواهیم شد. قاعدتا نیمی از میادین جهاد كه در معارف ما و ادبیات دینی ما تصریح هم شده، جهادی است كه در خانه ها در جریان است و محور آن همسران و مادران هستند.
جلیلی افزود: جای دریغ و تاسف است كه این میدان گسترده جهاد تا كنون آن گونه كه درخور بوده و به آن میزانی كه ظرفیت داشته، بازنمایی نشده و به نظر من هر دو طرف ضرر كردند. یعنی اضافه شدن به سازمان هنر هم می توانست ایده ها را برای مجاهدانش شیرین تر كند و هم می توانست بركاتی برای هنر و رسانه انقلاب داشته باشد.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار اشاره كرد: مستند «مادرانه» یكی از این نمونه ها است. امیدواریم این نمونه ها بیشتر شود و به مرور ارتقاء پیدا كند. مثال های مختلفی می شود زد، اگر در مرزهای ما جنگی در جریان است كه امنیت فیزیكی كشور را تهدید می كند، در دل خانه های ما هم مجاهدانی حضور دارند كه آنها هم امنیت معرفتی، معنوی و فرهنگی جامعه ما را حفظ می كنند و حتما شایسته این هستند كه مورد توجه جدی تر اهالی فرهنگ از سطوح اندیشه ورزی تا سطوح هنری قرار بگیرند.
وی افزود: نكته مهم دیگر این هست كه «مادر» یك كلیدواژه جهانی است. ما چه بخواهیم با جهان صحبت نماییم، در گستره جغرافیای بشری حرف بزنیم و مخاطب پیدا نماییم، چه بخواهیم با تاریخ صحبت نماییم، مادر كلیدواژه ای است كه برای همه نسل های آینده هم قابل فهم است و برای همه اقوام گوناگون بشری در جهان امروز هم قابل فهم هست و به یك معنا گاردشكن است. به این معنا كه وقتی صحبت شما مادر باشد مخاطب با علاقه بیشتری و یا با پیش داوری كمتری با اثر شما مواجه خواهد شد و این یك فرصت كم نظیر است و باید از آن در كار فرهنگی، رسانه ای و هنری استفاده كامل صورت گیرد.
جلیلی عنوان كرد: وقتی به تاریخ معاصر خودمان نگاه می نماییم. چه در ادبیات و چه در سینما و در هنرهای گوناگونی كه داریم، واقعیتش این است كه از این ظرفیت كم استفاده شده است و یا برعكس استفاده شده است. شهید بهشتی جمله ای دارند و می گویند كه اكثریت ماركسیست های ما با خواندن «كاپیتال» ماركس، ماركسیست نشدند بلكه با خواندن «مادر» ماكسیم گوركی، به كمونیزم علاقمند شدند.
وی گفت: یعنی اگر ما بخواهیم دیگر مفاهیم دینی و انقلاب خودمان را هم تبیین نماییم یكی از مهمترین محمل ها و بسترهای آن همین میدان مادری و عرصه مادرانگی است. بتازگی با یكی از دوستانی كه در حوزه ادبیات كار می كند صحبت می كردیم پرسیدم در حوزه ادبیات دراماتیك ایران چه بازنمایی از تصویر مادر شده است؟ او هم تائید می كرد كه با واقعیت مادر ایرانی خیلی متفاوت می باشد. یعنی وقتی ما به واقعیت فرهنگی اسلامی ایرانی نگاه می نماییم مادر ستون و پیشران خانه است. مادر محافظ و پالایشگر است و با محوریت مادر، خانه به یك معنا به یك پالایشگاه و مركز توبه تبدیل می شود. آقای میرشكاك می گفت تهاجم فرهنگی نمی آید گناه را زیاد كند، تهاجم فرهنگی می آید توبه را بكاهد.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اضافه كرد: خانه جایی است كه با محوریت مادر و مجموعه مختصاتی كه مادر اسلامی و ایرانی دارد پالایش می كند و اگر جامعه می خواهد فرهنگش مصون بماند، تازه گردانی شود و پیش برود حتما و حتما باید این مركز راهبردی را حفظ كند. ما مراكز راهبردی زیادی را تاسیس می نماییم و خواستار تاسیس آنها هستیم ولی گاهی اوقات یادمان می رود كه مهمترین مركز راهبردی جامعه دینی و انقلابی خانه ها است و این در ادبیات قرآنی و حدیثی ما مكررا بر آن تاكید گردیده است.
وی افزود: نكته دیگر درگیری جدی است كه امروز در فضای جنگ نرم در بازنمایی تصویر زن مدرن و زن انقلاب وجود دارد. در این زمینه هم واقعیت این است كه ما به نسبت آنچه كه ظرفیت داشتیم خیلی عقب هستیم و جریان روشنفكری و غرب زده شاید به جرأت بتوان گفت دهها برابر ظرفیتی كه داشته كار و تلاش نموده تا تصویر جذاب و شیرینی از یك زن غرب زده یا یك زن مدرن در فضای رسانه ای هنری، علمی، آكادمیك و آموزشی نشان داده است.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی اشاره كرد: همانگونه هم كه در مستند «مادرانه» دیدیم، خوشبختانه نسل امروز ما یك نسل گسترده از زنان نخبه جوان داریم كه به مادری خودشان افتخار می كنند و جامع بین همه ارزش های سنتی و تاریخی ما و امتیازاتی هستند كه به شكل گزینشی و حساب شده و با چشم باز از فضاها و جهان های جدید ستاندن می كنند. این می تواند گام بلندی به پیش باشد، در این زمینه هم الگوها كم نیستند كه در زنان پیشكسوت انقلاب اسلامی كه یاد نماییم از زنده یاد خانم مرضیه حدیدچی دباغ كه به معنای واقعی كلمه الگوی بزرگ برای نه فقط زن ایرانی كه به نظرم برای همه زنان جهان می تواند تلقی شود. دهها و صدها مورد مشابه او كه ما همچنان مثل خیلی از ذخایر مادی خودمان كه استخراج نكردیم این گنجینه ها و دفینه های معنوی، معرفتی و فرهنگی هم همچنان مغفول هستند و امیدوار هستیم قسمتی از این دفعه را خود مادران گرانقدری كه امروز رسالت مادری برای آنها اولویت اول هست قسمتی از این دفعه را بر دوش بگیرند و بازخوانی، بازگویی و بازنمایی الگوی مادر و همسر انقلابی با عنایت به معركه ای كه در حوزه جنگ نرم بر سر این موضوعات وجود دارد به نظرم یكی از لزوم های امروز ما است.
وی تصریح كرد: امیدوارم كه خداوند توفیق بدهد كه به این گنجینه ها بیشتر توجه گردد. همین پیام اخیر حضرت آقا در مورد گام دوم، من می بینم ذهنیت هایی شكل می گیرد راجع به جوانان جوانانی كه حضرت آقا می گویند بیشتر امكان دارد ذهنیت مذكری باشد ولی واقعیت این است كه بخش مهمی از بار انقلاب اسلامی بر دوش بانوان و به خصوص بر دوش مادران و همسران بوده و در گام دوم هم باید الزامات و اقتضائات گام دوم در زندگی خانوادگی و حیات طیبه خانوادگی به تفصیل شناخته شود و همه به آن التزام پیدا نماییم.
گفتنی است قبل از اكران مستند «مادرانه» با حضور خانم بصیری مادر شهید ملامحسن از علیرضا باغشنی كارگردان این اثر تقدیر گردید.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای با سخنرانی وحید جلیلی صورت گرفت؛ رونمایی از یك مادرانه انقلابی، از اهمیت راهبردی خانه غافلیم بسته هستند Date | 21/02/2019