تلویزیون در ۴۰ سالگی انقلاب-۱؛ سریال سازی مسئله محور را فراموش كردیم، آثار شاخصی كه جریان نشد

    Home  /  جشن  /  تلویزیون در ۴۰ سالگی انقلاب-۱؛ سریال سازی مسئله محور را فراموش كردیم، آثار شاخصی كه جریان نشد

تلویزیون در ۴۰ سالگی انقلاب-۱؛ سریال سازی مسئله محور را فراموش كردیم، آثار شاخصی كه جریان نشد Image

تلویزیون در ۴۰ سالگی انقلاب-۱؛ سریال سازی مسئله محور را فراموش كردیم، آثار شاخصی كه جریان نشد

صد كادو: محمدعلی نجفی كارگردان سریال سربداران در نقد روند تولید مجموعه های نمایشی در سیما طی چهار دهه گذشته، فراموشی مسئله محوری را مهمترین نقطه ضعف در این راه عنوان نمود.

محمدعلی نجفی كارگردان سریال «سربداران» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت سریال ها و آثار نمایشی سیما طی چهار دهه گذشته از انقلاب اسلامی بیان كرد: من در این سال ها چندان سریال های تلویزیونی را دنبال نكرده ام چون مساله و حرفی نداشته اند كه بخواهم پیگیر آنها باشم. به نظرم این سریال ها نه جذابیت تصویری دارند و نه موضوعاتی دارند كه بتوانید پس از تماشای یك یا دو قسمت آنها را دنبال كنید.
نجفی با اشاره به اینكه می بایست كارهای شاخص به صورت یك جریان در تلویزیون درمی آمد، بیان كرد: سریالی مثل «امام علی(ع)» ایجاد می شود كه توجه شما را به خود جلب می كند و یا سریال هایی از حسن فتحی و مسعود جعفری جوزانی اما اینها كارهای شاخص تلویزیون است كه بعنوان یك جریان ادامه پیدا نمی نماید.
كارهای دومی كه به جذابیت اولی نیست
وی افزود: حتی كارهای دوم بعضی از كارگردانان نمی تواند جذابیت چندانی برای مخاطب داشته باشد كه بتواند آنها را به صورت پیگیر دنبال كند. مثلا من سریال «زیر تیغ» ساخته محمدرضا هنرمند را دوست داشتم چون موضوعی داشت كه در آن سال ها و در دهه ۸۰ نو بود و از گرفتاری یك خانواده نسبت به یك معضل اجتماعی حرف می زد اما ساخته بعدی همین كارگردان یعنی «آشپزباشی» نتوانست همان گیرایی را تكرار كند.
این كارگردان و بازیگر باسابقه اضافه كرد: این شب ها سریال «لحظه گرگ و میش» از همایون اسعدیان پخش می شود كه ما او را در تلویزیون با «راه بی پایان» به یاد می آوریم. سریالی كه آن هم نشان دهنده قدرت فردی بود كه زندگی و خانواده و رابطه ای عاشقانه را تحت تاثیر قرار می دهد و مخاطب را به دنبال خود می كشاند.
نجفی با اشاره به سریال های این سال ها و اینكه كمتر قصه ها مساله محور شده اند، اظهار نمود: مشكل اصلی به نحوه تولید بازمی گردد و اینكه برای تهیه كننده این مساله نیست كه سریال حرف و دغدغه ای برای گفتن داشته باشد. همینطور امكان دارد بودجه ای كه برای سریال ها تعیین می شود سبب شود كه تولیدات به چنین نگاهی برسند.
رویكردمان در سریال سازی باید تغییر كند
بازیگر مجموعه تلویزیونی «نجوا» با اشاره به اینكه رویكرد سریال سازی در این سال ها تغییر چندانی نداشته است، اظهار داشت: تلاشی نبوده است كه رویكرد سریال سازی تغییر كند. خود تلویزیون سراغ سریال هایی رفته است كه مساله محور نیستند و همین سبب شده است شبكه جم و برخی شبكه های ماهواره ای در شهرستان ها طرفداران بیشتری داشته باشند و ما عرصه رقابت با آنها را كمتر جدی گرفتیم. این درحالی است كه نخستین تاثیر پروژه هایی كه حرفی برای گفتن داشته باشند و مساله ای را بیان كنند جذب مخاطبی است كه می نشیند و سریال های سطحی شبكه های ماهواره ای را می بیند.
كارگردان «سربداران» با اشاره به تولید سریال های شاخص تاریخی از كارگردانانی همچون داوود میرباقری، حسن فتحی، مسعود جعفری جوزانی و… در تلویزیون عنوان كرد: ما آثار تاریخی شاخصی داشته ایم كه این روند باید بیشتر و گسترده تر ادامه پیدا می كرد اما انگار از جایی به بعد مخاطب پی می برد كه همین آثار هم استثناهایی بوده اند كه تكرار نشده است.
وی درباره اینكه خودش در این سال ها قصدی برای ساخت سریال داشته است یا خیر، توضیح داد: من بنا داشتم «خداوند الموت» را بسازم و حتی تهیه كننده ای هم در تلویزیون موافقت خویش را با ساخت آن اعلام نمود اما از سوی صداوسیما اعلام گردید كه فعلا این سریال قابل ساخت نیست. آنها معتقدند كه سری را كه درد نمی كند چرا باید دستمال بست و ترجیح می دهند تلویزیون كارهایی پخش كند كه خنثی باشند.
نجفی در انتها اظهار داشت: ساخت سریال های مهم و دغدغه مند در مقطعی رها گردید و از لحاظ فرهنگی و هنری دیگر جدی گرفته نشد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای تلویزیون در ۴۰ سالگی انقلاب-۱؛ سریال سازی مسئله محور را فراموش كردیم، آثار شاخصی كه جریان نشد بسته هستند Date | 05/02/2019