در گفتگو با مهر مطرح شد؛ انتقادداور نشان رادی ازمدعیان نمایشنامه نویسی، صدقه ای نگاه نكردیم

    Home  /  جشن  /  در گفتگو با مهر مطرح شد؛ انتقادداور نشان رادی ازمدعیان نمایشنامه نویسی، صدقه ای نگاه نكردیم

در گفتگو با مهر مطرح شد؛ انتقادداور نشان رادی ازمدعیان نمایشنامه نویسی، صدقه ای نگاه نكردیم Image

در گفتگو با مهر مطرح شد؛ انتقادداور نشان رادی ازمدعیان نمایشنامه نویسی، صدقه ای نگاه نكردیم

به گزارش صد كادو عضو گروه داوری بخش مسابقه نمایشنامه نویسی اولین جشنواره تئاتر اكبر رادی تاكید كرد كه آثار رسیده به این بخش از كیفیت لازم برای برگزیده شدن برخوردار نبودند.

به گزارش صد كادو به نقل از مهر، اولین جشنواره تئاتر اكبر رادی شامگاه شنبه ۲۲ دی در سالن ناظرزاده كرمانی تماشاخانه ایرانشهر پایان یافت و برگزیدگان بخش های مسابقه نمایشنامه خوانی و مسابقه مونولوگ معرفی نمود. در این بین هیأت داوری بخش مسابقه نمایشنامه نویسی این جشنواره هیچ اثری را حائز برگزیده شدن ندانست.
آرش عباسی كه به همراه حمیدرضا نعیمی و جمشید خانیان كار داوری آثار رسیده به بخش مسابقه نمایشنامه نویسی اولین جشنواره تئاتر اكبر رادی را بر عهده داشت، درباره چرایی این اتفاق و برگزیده نشدن هیچ یك از آثار این بخش، به خبرنگار مهر اظهار داشت: ما ۲۷۸ نمایشنامه را خواندیم و با حمیدرضا نعیمی و جمشید خانیان ساعت ها بحث كردیم و به این نتیجه رسیدیم هیچكدام از آثار رسیده در شأن نام اكبر رادی نیستند. اگر مقرر است نمایشنامه ای نشان اكبر رادی را دریافت كند باید اثری باشد كه سال ها در ادبیات نمایشی ایران ماندگار شود ولی هیچكدام از آثار رسیده به جشنواره چنین خصوصیت را نداشتند.
وی در ادامه سخنان خود اظهار نمود: متأسفانه در جشنواره های ما افرادی هستند كه گمان می كنند نمایشنامه نویس هستند در حالیكه نیستند، برای تعداد كمی از ۲۷۸ اثر رسیده به جشنواره تئاتر اكبر رادی می شد از عنوان نمایشنامه استفاده نمود. برخی افراد ۲ یا ۳ اثر فرستاده بودند ولی كیفیتشان خیلی پایین بود.
عباسی با اشاره به اینكه سؤال ما بعنوان هیأت داوران بخش مسابقه نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر اكبر رادی این بود كه چرا چنین قشری باید در این جشنواره حضور پیدا كنند در صورتی كه جشنواره تئاتر اكبر رادی باید فضایی برای رقابت حرفه ای های نمایشنامه نویسی باشد؟
این نمایشنامه نویس تئاتر ایران درباره چرایی حضور افراد غیر حرفه ای برای رقابت در بخش مسابقه نمایشنامه خوانی جشنواره تئاتر اكبر رادی، متذكر شد: این مشكل به شیوه نامه جشنواره مربوط می گردد و به نظرم باید تغییر كند. ما نباید در جشنواره تئاتر اكبر رادی به دنبال استعدادیابی و آمار باشیم چونكه این كار توسط جشنواره های دولتی كه برای شان آمار و ارقام مهم می باشد، انجام می گردد.
عضو هیأت داوران بخش مسابقه نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر اكبر رادی، افزود: ای كاش ۱ نمایشنامه به جشنواره می رسید و ما متفق القول می شدیم كه باید این اثر نشان اكبر رادی را دریافت كند اما متأسفانه هیچ اثر قابل توجهی وجود نداشت. از این رو تصمیم گرفتیم برخلاف جشنواره های دیگر كه نگاه صدقه ای به نمایشنامه نویسی دارند، نه نام كاندیدا اعلام نماییم و نه برگزاری داشته باشیم تا از سال بعد نمایشنامه نویسان بدانند در رقابتی سخت قرار دارند و هر كاری را جهت شركت در این جشنواره ارسال نكنند.
عباسی خاطرنشان كرد: منكر این نمی شوم كه كارهایی هم بودند كه قابلیت هایی داشتند ولی این جشنواره و نام اكبر رادی آنقدر بزرگ است كه نباید اعتبارش را به سادگی خرج نماییم و جشنواره محلی شود برای تشویق نمایشنامه نویسانی كه تازه كارشان را آغاز كرده اند.
وی در انتهای سخنان خود ابراز امیدواری كرد كه جامعه نمایشنامه نویسی تئاتر ایران مبحث حضور حرفه ای و قابل تأمل در جشنواره تئاتر اكبر رادی را جدی بگیرند.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای در گفتگو با مهر مطرح شد؛ انتقادداور نشان رادی ازمدعیان نمایشنامه نویسی، صدقه ای نگاه نكردیم بسته هستند Date | 14/01/2019