در نشست اركستر آركو مطرح شد؛ تولد یك اركستر در شرایط ویژه، شوكی كه بینوایان وارد كرد

    Home  /  جشن  /  در نشست اركستر آركو مطرح شد؛ تولد یك اركستر در شرایط ویژه، شوكی كه بینوایان وارد كرد

در نشست اركستر آركو مطرح شد؛ تولد یك اركستر در شرایط ویژه، شوكی كه بینوایان وارد كرد Image

در نشست اركستر آركو مطرح شد؛ تولد یك اركستر در شرایط ویژه، شوكی كه بینوایان وارد كرد

به گزارش صد كادو دست اندركاران اركستر زهی آركو طی یك نشست رسانه ای به تشریح برنامه های خود برای برگزاری تازه ترین كنسرت این مجموعه در تالار رودكی تهران پرداختند.
به گزارش صد كادو به نقل از مهر، نشست رسانه ای دست اندركاران اركستر زهی «آركو» به رهبری ابراهیم لطفی شامگاه چهارشنبه نوزدهم دی در فروشگاه شهر كتاب دانشگاه برگزار گردید. این اركستر در نخستین كنسرت رسمی خود روزهای ۲۰ و ۲۱ دی در تالار رودكی تهران به اجرای آثار آهنگسازان دوره باروك می پردازد. ابراهیم لطفی رهبر اركستر زهی «آركو» در ابتدای این نشست رسانه ای درباره شكل گیری مجموعه آركو توضیح داد: داستان آركو از اینجا آغاز شد كه شاگردان من ابراز تمایل زیادی برای تشكیل یك اركستر داشتند از همین رو تصمیم گرفتم با كمك بعضی از دوستان همچون علی جعفری پویان استارت تشكیل اركستر را بزنیم. البته نخستین تجربه من در رهبری اركستر به ۱۷ سال پیش بازمی گردد كه در فرهنگسرای نیاوران محموعه ای را هدایت كنم اما بعد از این حضور تمام زمان خویش را صرف تدریس و داوری كردم. البته این دوری اساسا دلیل خاصی ندارد چونكه در این مدت فكر می كردم كه هر گاه لازم باشد می توانم در حوزه های این چنینی فعالیت كنم. تولد در تابستان، كنسرت در زمستان وی درباره نحوه انتخاب رپرتوار این كنسرت اظهار نمود: ما فكر كردیم انتخاب آثار دوره باروك می تواند برای مخاطب تخصصی موسیقی شكل و شمایل جذابی داشته باشد. ضمن اینكه چنین آثاری هم می تواند برای نوازنده ها و هنرمندان حاضر در یك اركستر جدی هم كمك قابل توجهی كند. به هر حال این اركستر فعالیت خویش را از تابستان امسال شروع كرد و ما در این مدت سعی كردیم كه با حل مشكلات موجود در اركستر و تاریخی كه برای برگزاری كنسرت در نظر گرفتیم كار به اینجا برسد. ما اركسترهای خوبی در كشور داریم كه كارهای خوبی انجام می دهند و اتفاقا اجراهای با ارزشی هم هستند. در این راه می توانم به اركستر سمفونیك تهران و اركستر فیلارمونیك به رهبری آرش گوران اشاره كنم كه در سطح قابل قبولی به فعالیت مشغول هستنداین مدرس و نوازنده موسیقی كلاسیك كشورمان درباره وضعیت اركسترهای كشور خاطرنشان كرد: ما اركسترهای خوبی در كشور داریم كه كارهای خوبی انجام می دهند و اتفاقا اجراهای با ارزشی هم هستند. در این راه می توانم به اركستر سمفونیك تهران و اركستر فیلارمونیك به رهبری آرش گوران اشاره كنم كه در سطح قابل قبولی به فعالیت مشغول هستند اما شما بدانید همین كه اركسترها تشكیل می شوند ولو سطح كیفی مناسبی هم نداشته باشند به صورت حتم می تواند اتفاق ارزشمندی تلقی شود. طبیعتا اگر بخواهیم نگاه بین المللی به ماجرا داشته باشیم نمی توان اظهار داشت كه خلاء احساس می شود، به عبارتی آنچه من در این دوران شاهد آن هستم انرژی و اشتیاقی است كه در كشورمان می بینم. موضوعی كه سبب شد كه من هم پس از ۱۷ سال وارد مجموعه «آركو» شوم. رهبر اركستر «آركو» درباره وجه تسمیه واژه «آركو» برای نامگذاری اركستر گفت» آركو به ۲ مفهوم است كه اولی به معنای بین المللی آن مترادف با واژه آرشه است و وجه ایرانی آن هم به معنای كوه برافراشته است كه این نام برای ما عنوان جالب توجهی بود كه فكر كردیم می تواند عنوان مناسبی برای مجموعه ما باشد.
پروژه «بینوایان» و یك شوك بزرگ علی جعفری پویان نوازنده و كنسرت مایستر اركستر «آركو» درباره دلایل تشكیل این مجموعه اظهار داشت: در روزهایی كه خیلی كم انرژی بودم و تلاش كردم از حوزه اركسترها دور باشم، هیچ روندی را با تفكر هنری نمی دیدم كه بتواند من را در اركسترها نگه دارد. من در این چند سال كوشش كردم كه توقعی نداشته باشم مگر آن كه موسیقی برای موسیقی كار شود و این حضور استاد لطفی بود كه دوباره من را تشویق كرد كه بار دیگر تجربه جدی را برای حضور در یك اركستر داشته باشم. به صورت حتم آركو یك پایگاه خوب برای نوازندگان جوان در كنار استاد لطفی است و حیف كه در این ۱۷ سال از جضور این هنرمند بزرگ فقط به مبحث تدریس بسنده شد. البته من در همین جا لازم است از دوستانم در اركسترهای دیگر تشكر ویژه ای داشته باشم كه این چنین توانسته اند اركسترها را سرپا نگه دارند و این نكته را هم بگویم عدم حضور من در این مجموعه ها اصلا دلیل حاشیه داری ندارد، بلكه فقط به جهت گرفتاری و مشغله هایی است كه در حوزه های دیگر بخصوص تدریس دارم. وی افزود: همه اركسترها وقتی تشكیل می شوند نیت دراز مدت دارند. نیت ما هم حضور در یك جریان مداومی است كه امیدوارم بتوانیم به نتایج مثبتی برسیم. وقتی یك نوازنده خویش را با ادبیات موسیقی كلاسیك جلو می برد بطور قطع می تواند در حضور مستمرش پیرامون یك مجموعه موسیقایی هم تقش بسزایی داشته باشد. من معتقدم اركسترهای نوپا و جدی را باید با اركسترهای دولتی تفكیك كرد چونكه این مجموعه ها به شدت نیازمند حمایت های همه جانبه است.
این نوازنده ویولن ضمن قدردانی از علی صمدپور، موسسه «شهر صدای پارسیان»، موسسه نشر و پخش جوان و بنیاد رودكی برای پشتیبانی از اركستر زهی «آركو» درباره تغییراتی كه در تركیب اركستر آركو در كنسرت پیش رو به وجود آمده، بیان كرد: وقتی پروژه «بینوایان» شروع شد مجموعه اركستر آركو هم گرفتار تغییراتی شد و می توانم بگویم ما را شوكه كرد به صورتی كه مجبور شدیم به سبب حضور خیلی از نوازندگان در این پروژه جابجایی و تغییر آرایشی را داشته باشیم. همین مبحث سبب شد كه وقفه ای برای گروه ما تولید شود و ما با برنامه ریزی دیگری كار را پیش ببریم. شما بدانید كه خیلی ها دوست دارند با استاد لطفی كار كنند اما به قدری آلوده كار و فشردگی پیرامون آن شدند كه ما با تداخلاتی در این زمینه مواجه شدیم. البته طی این مدت یك ماهه بنده از نیما جوان خواستم كه به پروژه اضافه شود تا در حوزه دغدغه های اداری مشكلی نداشته باشیم و باید بگویم در این مدتی كه او وارد پروژه شد ما آرام تر به كار خود ادامه دادیم. حضور «آركو» در جشنواره سی و چهارم موسیقی فجر نیما جوان از دست اندركاران اركستر زهی «آركو» هم در این نشست اظهار داشت: من حتم دارم كه این مجموعه تبدیل به یكی از بهترین اركسترهای كشورمان خواهد شد. چونكه صدایی كه از این اركستر برای گوش شنونده خارج می گردد به قدری دارای كیفیت است كه واقعا لذت شنیدن كارهایشان را دو چندان می كند. این اركستر یكی از جوان ترین مجموعه های موسیقایی كشورمان است كه مطمئنم آینده بسیار خوبی در انتظار آنهاست. ما امروز بسیار خوشحالیم اعلام نماییم كه این گروه می تواند در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر هم حضور داشته باشد چونكه وقتی آقای فرهت با كارهای مجموعه ما آشنا شد همان لحظه با دست اندركاران جشنواره تماس گرفت و اعلام نمود كه اركستر زهی «آركو» در این دوره از جشنواره هم حضور پیدا كند.
او در آخر صحبت های خود عنوان كرد: یك رپرتوار كلاسیك هر چقدر در حوزه رسانه ای با قوت بیشتری حركت نماید بطور قطع می تواند در میان مخاطبان غیر تخصصی موسیقی هم نفوذ پیدا كند. من بر این باورم مخاطبان ما این ظرفیت را دارند كه بتوانند شنونده بهترین رپرتوارها در حوزه موسیقی كلاسیك باشند و این میسر نمی گردد مگر با همدلی و همكاری همه اهالی موسیقی و مدیران كه می توانند در شرایط فعلی نقش اثر گذاری داشته باشند.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای در نشست اركستر آركو مطرح شد؛ تولد یك اركستر در شرایط ویژه، شوكی كه بینوایان وارد كرد بسته هستند Date | 10/01/2019