در پنجمین همایش ملی روز علوم اجتماعی عنوان شد؛ لزوم توجه به مسائل روز كشور با رویكرد علمی و جامعه شناسانه

    Home  /  جشن  /  در پنجمین همایش ملی روز علوم اجتماعی عنوان شد؛ لزوم توجه به مسائل روز كشور با رویكرد علمی و جامعه شناسانه

در پنجمین همایش ملی روز علوم اجتماعی عنوان شد؛ لزوم توجه به مسائل روز كشور با رویكرد علمی و جامعه شناسانه Image

در پنجمین همایش ملی روز علوم اجتماعی عنوان شد؛ لزوم توجه به مسائل روز كشور با رویكرد علمی و جامعه شناسانه

صد كادو: در پنجمین همایش ملی روز علوم اجتماعی كه امروز با عنوان ˮمسائل و چالش های علوم اجتماعی در ایرانˮبه میزبانی دانشگاه خوارزمی برگزار شد، بر لزوم توجه به مسائل روز كشور با رویكرد علمی و جامعه شناسانه تاكید گردید.
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، دكتر سید حسین سراج زاده دبیر علمی همایش ملی روز علوم اجتماعی در این همایش طی سخنانی اظهار نمود: با عنایت به اینكه امسال، یكصدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی است؛ ما تصمیم گرفتیم برنامه ای درباب علوم اجتماعی باز داشته باشیم.
وی درباب رویكرد دانشگاه خوارزمی در آغاز اظهار نمود: تا دهه ۷۰ هدف این دانشگاه تربیت معلم بوده است اما حالا این دانشگاه تبدیل به یك دانشگاه جامع شده است.
دبیر علمی این همایش افزود: به هرحال با عنایت به اینكه این دانشگاه رسالت خودرا در ابتدا تربیت معلم دانسته بود، ما به این نتیجه رسیدیم كه در این نشست به بررسی مسائل و چالش های آموزش بپردازیم.
وی اشاره كرد: ما در این نشست چند انجمن داریم كه هر انجمن در یك حوزه كه در آن تخصص دارد تشكیل نشست می دهد كه روی هم رفته در ۱۱ حیطه مختلف به گفتگو خواهیم پرداخت.
سراج زاده عنوان كرد: اگر به سوژه همایش بخواهم اشاره كنم نیاز به تذكر چند نكته است؛ یكی آنكه آموزش ركن اصلی دانشگاه است و هیچ نقشی در دانشگاه ایفا نخواهد شد مگر اینكه نقش آموزش به درستی ایفا شود و به عبارتی نقش های جدیدی كه برای دانشگاه ها ایفا شده نمی توانند جای این نقش را بگیرند.
وی اظهار نمود: ما باید رویكرد جامعه شناسی را به صورت كاربردی برای حل مشكلات جامعه استفاده نمائیم و صرفا استفاده از رویكردهایی چون رویكردهای مهندسی و یا روانشناسانه نمی تواند مسائل امروز ایران را برطرف نماید.
سراج زاده افزود: امیدوارم كه اجتماع علمی جامعه شناسی كشور با نگاه نقادانه ای كه به خودشان دارند بتواند ضعف های خودرا بشناسد، به نیازهایی كه جامعه دارد توجه كرده و دانش اجتماعی را كاربردی كند.همچنین باید علوم خودرا بسط دهد تا بتواند در اركان مدیریتی جامعه از آن استفاده نماید.

دانشگاه باید محل انگیزش باشد؛ نه آموزش
همچنین دكتر باقر ساروخانی درباب آموزش در دانشگاه ها اظهار داشت: دانشگاه باید محل انگیزش باشد و زمانی می تواند این اتفاق در دانشگاه بیافتد كه دانشجو انگیزه داشته باشند و باز باید گفت این امر زمانی رخ می دهد كه جامعه دانشجو توجه كند و مشتاق به دانش وی باشد؛ در حالیكه دانشجویان امروز ما نمی دانند مقرر است چه اتفاقی برای آنها بیفتد.
ساروخانی اشاره كرد: وظیفه ما صرفا این نیست كه اطلاعات به دانشجو و دانش آموز انتقال دهیم چونكه كه حالا از روش های مختلف می تواند این اطلاعات را به دست آورد.
وی افزود: باید به وی اندیشه و اندیشیدن را آموزش دهیم، باید به دانشجو بیاموزیم كه چگونه زندگی كند و دانش خودرا چگونه در زندگی به كار گیرد.
وی درباب دكتر صدیقی، پدر جامعه شناسی ایران، اظهار نمود: از نظر منش كمتر كسی را دیدم كه شبیه دكتر صدیقی باشد، او انسانی بود كه بسیار به قانون اهمیت می داد و همین قانونمداری ایشان بر من و دیگر شاگردان وی تاثیر گذاشت و الان من نظمی كه در زندگی دارم را مدیون وی هستم.
این استاد پیشكسوت جامعه شناسی دانشگاه تهران افزود: صدیقی در سال ۱۲۸۴ در تهران متولد میگردد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در فرانسه به اختتام برده و سپس تحصیلات دانشگاهی را در این كشور آغاز كرد اما نكته جالبی كه در این بین وجود دارد این است كه وی در این مدت توانست در پنج رشته مختلف همچون روانشناسی، اخلاق و علوم اجتماعی موفق به ستاندن دیپلم شود.
وی افزود: صدیقی سپس ورود به ایران در دپارتمان فلسفه آغاز به تدریس جامعه شناسی كرد و از همینجا بود كه به صورت جدی به سمت جامعه شناسی روی آورد.
ساروخانی اشاره كرد: صدیقی آنچنان جامعه شناسی را تدریس میكرد كه خیلی از مخاطبان از دانشگاه های خارج از كشور به كلاس های وی روی می آوردند.
وی اظهار نمود: من زمانی كه از فرانسه به ایران بازگشتم با ایشان آشنا شدم و در انجمن لغات و اصطلاح شناسی ایشان با وی همكاری كنم و در این مدت همواره از وی آموختم.

خوارزمی؛ دانشگاهی با ۱۳هزار دانشجو
دكتر عزیزالله حبیبی باز اظهار نمود: حدود نیمی از این جمعیت دانشجو تهران و نیمی دیگر از آنها در كرج مشغول تحصیل هستند.
رئیس دانشگاه خوارزمی اشاره كرد: بیشتر از ۵۵ درصد دانشجویان ما دارای تحصیلات تكمیلی در مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری هستند، همین طور بالغ بر ۵۰۰ عضو هیئت علمی در این دانشگاه مشغول تدریس و پژوهش هستند.
حبیبی اظهار نمود: امسال دانشگاه خوارزمی مفتخر است به اینكه یك صدمین سال خدمات علمی پژوهشی خودرا گرامی و پاس می دارد كه البته این صد سال با فراز و فرودهای زیادی در حوزه سیاست و فرهنگ همچون گذر از انقلاب اسلامی همراه بوده است.
رئیس دانشگاه خوارزمی درباب تاریخچه این دانشگاه اظهار نمود: “دارالمعلمین عالی” آغازین نامی است كه این دانشگاه بر خود پذیرفته و در ذیل این نام فعالیت های آموزشی خودرا تحت عنوان آموزش معلمان و مربیان برعهده گرفته است.
حبیبی افزود: دانشسرای عالی، سازمان موسسه تعلیم و تربیتی دانشگاه تربیت معلم و در در نهایت عنوان دانشگاه خوارزمی از سال ۱۳۹۱ از دیگر عناوین این دانشگاه تابحال بوده است.
وی اشاره كرد: این دانشگاه از سال ۱۳۷۵ تغییر ماموریت پیدا كرد و در فعالیتهای آموزشی خود توانست خدمات جدیدی را با تعریف یك دانشگاه جامع عرضه نماید.
حبیبی درباب تاریخچه این دانشگاه عنوان كرد: هم اكنون دانشگاه خوارزمی با ۱۶ دانشكده در دو پردیس تهران و كرج فعالیت های خودرا انجام می دهد.
وی توضیح داد: طرح توسعه دانشگاه پیش از انقلاب در منطقه حصارك كرج طراحی شد و الان پردیس ما در آن مجموعه با مساحتی بالغ بر ۲۰۰ هكتار، دانشكده های مختلف را در خود مستقر كرده و دانشجویان مقطع كارشناسی ما غالبا در این پردیس مشغول به تحصیل هستند.
حبیبی افزود: همین طور در مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری باز دانشجویان ما در هر دو پردیس تهران و كرج مشغول به تحصیل هستند.
رئیس دانشگاه خوارزمی اشاره كرد: در حال حاصر ۹ مركز پژوهشی در دانشگاه درحال فعالیت هستند ك هدو نام از این نام ها بسیار برجسته و ویژه است. یكی از این دو موسسه، موسسه ی ریاضیات است كه كار خودرا از قبل از انقلاب آغاز نموده و دیگری موسسه ی علوم تحقیقات تربیتی است كه این موسسه باز همچون موسسه ی ریاضیات جزو موسسات نوع یك شمرده می شود.
وی اضافه كرد: در كنار این مجموعه ها؛ ما پژوهشكده پلاسما را داریم كه یكی از نشان های ویژه در كشور شمرده می شود و درباب كاربرد های پلاسما در علوم مختلف به تحقیق و نمایش خدمات می پردازد.
حبیبی افزود: از جانب دیگر ما در حال پیگیری راه اندازی شهر سلولی در پردیس كرج بعنوان یكی از راهكارهای پژوهش های كاربردی در حوزه نو زیستی هستیم.
وی اشاره كرد: همین طور دانشگاه خوارزمی در حوزه نفت باز مشعول به فعالیت است و پژوهشكده نفت خودرا دایر كرده است.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای در پنجمین همایش ملی روز علوم اجتماعی عنوان شد؛ لزوم توجه به مسائل روز كشور با رویكرد علمی و جامعه شناسانه بسته هستند Date | 05/12/2018