آبگوشت قنبید و لاله گردانی حرم قم ثبت ملی شد

    Home  /  جشن  /  آبگوشت قنبید و لاله گردانی حرم قم ثبت ملی شد

آبگوشت قنبید و لاله گردانی حرم قم ثبت ملی شد Image

آبگوشت قنبید و لاله گردانی حرم قم ثبت ملی شد

به گزارش صد كادو مدیركل میراث فرهنگی استان قم از ثبت ملی نحوه طبخ آبگوشت قنبید و ثبت پنج پرونده دیگر میراث ناملموس این استان اطلاع داد.
به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، حمید یزدانی- مدیركل میراث فرهنگی این استان- با بیان این خبر اظهار داشت: در كمیته تخصصی ثبت میراث فرهنگی ناملموس كه در اداره كل ثبت آثار برگزار شد، نحوه طبخ آبگوشت قنبید، نحوه طبخ قنبید پلو، نحوه پخت غذای سنگك، آیین لاله گردانی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مهارت هنر تذهیب و همینطور مهارت اجرای طاق قمی پوش در استان قم، با نظر موافق داوران و متخصصان به ثبت رسیدند.
مدیركل میراث فرهنگی قم افزود: آبگوشت قنبید از غذاهای بومی و سنتی استان قم بوده و سابقه بسیار طولانی دارد و قدیمی ترین سندی كه تا كنون یافت شده و در آن به این غذا اشاره شد مربوط به دوره قاجار است كه این غذا در میان مردم قم معمول بوده است.
او اظهار داشت: قنبید پلو هم از غذاهای بومی و سنتی استان قم است كه نحوه پخت آن سابقه بسیار طولانی دارد و از آنجایی كه غذاهای سنتی جزئی از فرهنگ هر ملت است طبخ و عرضه این غذاهایی سنتی می تواند سبب جلب و جذب گردشگران را فراهم آورد.
حمید یزدانی با اشاره به اینكه نحوه پخت غذای سنگك هم ازجمله پرونده هایی بود كه در لیست میراث ملی به ثبت رسید، اضافه كرد: غذای سنگك را نباید با نان سنگك اشتباه گرفت اما این خوراكی هم مانند نان سنگك در صبحانه مورد استفاده قرار می گیرد.
او با اشاره به اینكه خوراكی سنگك از حبوباتی بنام بلبلی یا سنگك تهیه می گردد اظهار داشت: سنگك تقریباً شبیه عدسی است و تنها خوراكی است كه پخت آن با مشقت های فراوان فقط در قم انجام می گردد و در كل كشور بی نظیر است.
مدیركل میراث فرهنگی استان قم اظهار داشت: مراسم لاله گردانی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) همچون مراسم زیبا و دیدنی است. این مراسم مخصوص خادمان حرم است كه هنگام تغییر كشیك انجام می گردد.
او اضافه كرد: هنر تذهیب در شهر قم از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد و از آنجایی كه این هنر در استان قم از قدمت چند صد ساله برخوردار می باشد ثبت آن در لیست آثار ملی ضروری به نظر می رسید تا بیشتر از گذشته در زیر چتر حمایت میراث فرهنگی قرار گیرد.
حمید یزدانی اظهار داشت: مهارت اجرای طاق قمی پوش هم بعنوان روشی ابداعی از عناصر معماری سنتی ایرانی است كه در گذشته در قم ابداع شده است، در لیست آثار ملی ناملموس به ثبت رسید، چون كه با تغییر الگوی معماری از سنتی به نوین، استفاده از شیوه «طاق قمی پوش» در معرض فراموشی قرار گرفته و محدود به بازسازی خانه های تاریخی شده است. حفظ و احیاء این شیوه آنرا از خطر فراموشی حفظ می نماید.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای آبگوشت قنبید و لاله گردانی حرم قم ثبت ملی شد بسته هستند Date | 28/11/2018

categories & tags