وزیر فرهنگ مطرح كرد ۹۲۰ میلیارد تومان گردش مالی بازی های كامپیوتری ایرانی در سال قبل

    Home  /  جشن  /  وزیر فرهنگ مطرح كرد ۹۲۰ میلیارد تومان گردش مالی بازی های كامپیوتری ایرانی در سال قبل

وزیر فرهنگ مطرح كرد ۹۲۰ میلیارد تومان گردش مالی بازی های كامپیوتری ایرانی در سال قبل Image

وزیر فرهنگ مطرح كرد ۹۲۰ میلیارد تومان گردش مالی بازی های كامپیوتری ایرانی در سال قبل

صد كادو: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینكه روند بازی های داخلی ایرانی در سال های اخیر حركت رو به رشد از لحاظ سهم بازار در كیفیت و كمیت داشته است، اظهار داشت: بر مبنای پژوهش های دقیق در سال ۹۶ گردش مالی بازی های ایرانی یارانه ای حدود ۹۲۰ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا، عباس صالحی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس در پاسخ به سوال نصرالله پژمان فر نماینده مشهد در خصوص نحوه نظارت این وزارتخانه بر آنچه عملكرد ضعیف و شائبه دار بنیاد ملی بازی های كامپیوتری و مدیرعامل خواند آن پاسخ داد.

وی اظهار داشت: در حوزه نظارت بازی های یارانه ای ۱۵ ناشر مجوز دارند كه این مجوز بر مبنای استعلامات صورت گرفته در فضای بازی های خارجی كامپیوتری داده شده است. پیش از انتشار آن بازی باید پروانه انتشار صادر شده و بر مبنای رده بندی سنی امكان انتشار بازی فراهم می گردد. همینطور نظارت های كافی درباره بازی های یارانه ای موبایلی هم صورت می گیرد و حتی تا هفت روز پس از عرضه آن بازی به بازار هم نظارت وجود دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حوزه بازی های ایرانی بررسی های محتوایی پیش از انتشار آن و با تاكید بر رده بندی سنی انجام می گردد. در حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ بازی موبایلی ایرانی، ۲۴۵ بازی ممنوع و مابقی مجاز هستند. این نشان داده است فضای نظارت بر بازی های داخلی و خارجی وجود دارد.
وی با اشاره به نظارت های بنیاد ملی بازی های كامپیوتری اظهار داشت: این نظارت ها به گونه ای است كه نظام رده بندی سنی لحاظ شده تا خانواده ها بتوانند نظارت كافی داشته باشند. ۳۰ هزار و ۴۰۰ بازی موضوعی و بیشتر از ۱۹ هزار بازی موبایلی وجود دارد.
به قول صالحی، بخش دیگری از نظارت بنیاد ملی بازی های كامپیوتری بر فضای توزیع مناطق است. در سال قبل ۳۵ هزار فروشگاه و ۴۵۰۰ گیم نت مورد بازرسی قرار گرفته و از این میزان حدود ۴۴۰ واحد متخلف به مراكز انتظامی معرفی شده اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاكید بر اینكه با نظارت بر فضاهای مجازی ۷۰۰۰ مورد لینك متخلف به كمیته مصادیق مجرمان ارجاع شده است، اظهار داشت: اصل دغدغه آن است كه جریان بازی سازی ایرانی را ترویج كرده و به دنبال آن فضای ایرانی و فرهنگی و اسلامی را گسترش دهیم. خوشبختانه با همین نگاه مسیر رو به جلوی حمایتی را طی كردیم. به صورت مثال در سال ۹۰ در جشنواره سالانه بازی های كامپیوتری داخلی ۹۴ بازی داخلی وجود داشت كه این تعداد در سال قبل به ۱۹۰ بازی كامپیوتری داخلی رسید. این نشان دهنده حركت رو به جلوی تولیدات داخلی در حوزه بازی های كامپیوتری ایرانی است.
صالحی با اشاره به سهم بازار بازی های داخلی در گردش مالی كشور اظهار داشت: در سال ۹۴، ۱۱ درصد بازار داخلی توسط بازی های ایرانی اشغال شده بود كه گردش مالی آن ۴۶۰ میلیارد تومان بود. در سال ۹۶ بازی های داخلی سهم ۱۴ درصدی را در بازار گرفت یعنی سه درصد در طول دو سال افزایش داشتیم كه گردش مالی را به حدود ۹۲۰ میلیارد تومان رساند. اینها همه نشان از تغییر روند رو به رشد بازی های داخلی ایرانی از لحاظ كیفیت و كمیت دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دوم صحبت هایش با تاكید بر اینكه باید با نظارت های بیشتر اعم از فیزیكی و مجازی جلوی تخلفات احتمالی را گرفت، اظهار داشت: ما سعی كردیم از بازی های ایرانی حمایت نماییم. بنیاد ملی بازی های كامپیوتری در ۳۰۰ مورد از بازی های كامپیوتری به صورت مستقیم حمایت كرده، حمایت حرمی ۷۶ مورد و حضور در بازی های جهانی ۴۰ مورد بوده است. همینطور انیستیتوی ملی بازی سازی بیشتر از ۱۰۰۰ دانش پژوه تربیت كرده كه مراكز رشد بازی سازی ها با ۱۰ تیم ۲۳ بازی را تولید كرده است.
صالحی در انتها اظهار داشت: مسیری را طی می نماییم كه از اقتصاد بازی ایرانی در فضای جهانی هم بهره برده تا بتوانیم علاوه بر صادرات بازی های ایرانی گفت وگوهای مشتركی بین بازی سازان ایرانی و خارجی داشته باشیم كه این مسیر در حال سپری شدن است.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای وزیر فرهنگ مطرح كرد ۹۲۰ میلیارد تومان گردش مالی بازی های كامپیوتری ایرانی در سال قبل بسته هستند Date | 10/10/2018