هنر در كیش رونق می گیرد

    Home  /  جشن  /  هنر در كیش رونق می گیرد

هنر در كیش رونق می گیرد Image

هنر در كیش رونق می گیرد

به گزارش صد كادو معاونت هنری وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی و سازمان منطقه آزاد كیش تفاهم نامه همكاری امضا كردند.

به گزارش صد كادو به نقل از ایسنا بر مبنای خبر رسیده، این تفاهم نامه در پنج محور در جهت افزایش تعاملات هنری و استفاده از ظرفیت های دوجانبه تنظیم شده است. همینطور علاوه بر این پنج محور در مورد همكاری در اجرای رویداد بزرگ جشنواره «پیامبر مهربانی» در هفته وحدت در جزیره كیش توافق شد.
این تفاهم نامه میان سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدابراهیم انصاری لاری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد كیش، به امضا رسید.
ایجاد بازار كسب و كار هنر، تولید مدرسه عالی هنر، گردشگری هنری، تولید كارخانجات صنایع هنری و امكان سنجی برای احداث موزه هنرهای معاصر محورهای اصلی این تفاهم نامه است.
در ذیل محورهای ذكرشده، مسائلی چون انجام پژوهش های بنیادی، توسعه ای و كاربردی در مبحث كارآفرینی هنر، تولید و برگزاری كارگاه ها با تاكید بر هنرهای مدرن و معاصر، برگزاری كارگاه هایی با مبحث گردشگری هنری، بازخوانی و بازتعریف روایت های كیش و تبدیل آن ها به فرصت های گردشگری هنری مورد توافق قرار گرفته است.
ایجاد زمینه همكاری متقابل میان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان منطقه آزاد كیش در جهت ماموریت های قانونی و وظایف اساسنامه ای با در نظر گرفتن كلیه منابع و امكانات فنی، نیروی انسانی، اطلاعات، تجربه و تخصص طرفین بعنوان اهداف تفاهم نامه فوق عنوان شده است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی در نشست امضای این تفاهم نامه تصریح كرد: جزیره كیش ظرفیت های مناسبی برای توسعه هنر معاصر در ابعاد ملی و بین المللی دارد.
حسینی با اشاره به اینكه در طول تاریخ برخی مدیران سازنده شهرها هستند و برخی سازنده فرهنگ شهرها اظهار داشت: در ظاهر عمر مدینه و شهر بیشتر از عمر نسبی آدمی است و تفكر همگان این است برای جاودان ماندن، بنایی به یادگار بسازند اما تجربه تاریخی نشان داده است كسانی كه بر مدنیت پروری تاكید نمودند و عمر محدود انسانی را سرمایه قرار دادند درتاریخ ماندگارتر هستند.
معاون امور هنری وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی اضافه كرد: در تاریخ مدیران كمی بودند كه بتوانند بین مدینه سازی و مدنیت پروری اجماع قائل شوند و نسبت بین این دو را به تمامی رعایت نمایند. یكی از این مدیران كه موفق شد این نسبت را رعایت كند، دكتر انصاری لاری است. خوشبختانه بنیان فرهنگی و باور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد كیش بر توجه به فرهنگ و هنر شهر، در كنار مدینه سازی و ساخت شهر است.
او تصریح كرد: در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یكی از ماموریت ها استفاده از ظرفیت های عمومی در جهت توسعه فرهنگ و هنر است و وجود مناطق آزاد از ظرفیت‎های پرارزش كشورمان برای این حوزه است. تابحال در این مناطق هنر به صورت سرگرمی رواج داشت و بیشتر از هنرهای مردم پسند بهره گیری شده است. كیش اما توانایی این را دارد تا میزبان هنرمندان حرفه ای ایران باشد.
حسینی با اشاره به مطالعاتی كه در چهار ماه گذشته بر روی مناطق آزاد انجام شده است اظهار داشت: یك پروژه مطالعاتی انجام شد كه در این پروژه قریب به چهار ماه برپایه خصوصیت های تاریخی، مزیت های نسبی، سرمایه منابع انسانی و زیرساخت های شهری مناطق آزاد مورد بررسی قرار گرفتند و مزیت هایی كه مناطق آزاد می توانند داشته باشند سنجیده شد. جزیره كیش ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه هنر معاصر دارد كه اگر بتوان به صورت جدی به آن پرداخت. در كنار فعالیت های مردم پسند می توان دریچه ای نو گشود و در این دریچه نو مبانی هنری به صورت جدی تر مورد استفاده قرار گیرد.
معاون امور هنری وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی اضافه كرد: این ظرفیت درجزیره كیش وجود دارد كه درحوزه هنر معاصر تجربه ارزشمند ای داشته باشد و به توسعه هنر و گردشگری هنری در كشور و در ابعاد بین المللی بیانجامد.
او تولید نهاد دائمی برای هنر معاصر را یكی از مفاد تفاهم نامه با سازمان منطقه آزاد كیش برشمرد و اظهار داشت: به همت دكتر انصاری لاری مقرر شد با بازسازی ساختمانی، موزه هنرهای معاصر كیش فعال شود و این موزه با دیگر موزه های هنرهای معاصر كشور همكاری و مبادله آثار داشته باشد. برگزاری نمایشگاه های موقت آثار هنرهای تجسمی هم از برنامه های جنبی این موزه است.
معاون وزیر ارشاد تولید مدرسه عالی هنر را از دیگر اهداف این تفاهم نامه عنوان نمود و اضافه كرد: این مدرسه قرار نیست با دستگاه های آموزش عالی كشور رقابت كند؛ بلكه مقرر است یك خلأ آموزشی را پوشش دهد. این خلأ استفاده از ظرفیت هنرمندان ایرانی و خارجی برای بازآموزی هنرمندانی است كه علاقه مند هستند دانش و مهارت خویش را ارتقا دهند.
تلاش برای رسیدن به بازار هنر و رویدادهایی كه به رونق اقتصاد هنر بیانجامد از دیگر مفاد تفاهم نامه است كه معاون امور هنری وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی در این خصوص اظهار داشت: پشتیبانی از صنایع وابسته به هنر كه می تواند بعنوان صنایع پشتیبان وحاشیه ای هنر فعالیت كند و به اقتصاد خلاق منجر شود از دستاوردهای تولید بازارهای هنری است.
او با اشاره به اینكه انعقاد این تفاهم نامه با این محورها به منظور استفاده از ظرفیت هم گرایانه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و سازمان منطقه آزاد كیش است تصریح كرد: این اقدامات، اثرگذاری جزیره كیش را در كشور بالا می برد و سبب توسعه فرهنگی و شهری می گردد.
حسینی در انتها اظهار داشت: انعقاد تفاهم نامه درمورد هنرهای تجسمی با هدف تولید گنجینه ویژه سازمان منطقه آزاد كیش و برپایی جشنواره های موسیقی هم در حال بررسی است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد كیش هم در این مراسم اظهار داشت: كیش می تواند محل تبادلات ملی و بین المللی فرهنگی و هنری باشد.
انصاری لاری اضافه كرد: مناطق آزاد برای تعامل ملی و بین المللی با وجه اقتصادی و به نفع اقتصاد ملی طراحی شده اند و در زمینه فرهنگی هم می توانند دریچه ای بین فرهنگ ملی و فرهنگ بین المللی به نفع فرهنگ ملی باشند.
او تصریح كرد: در كیش می توان مدینه و اتفاقات كالبدی شهر را دید و اگر در كنار آن به مدنیت هم توجه گردد، فرهنگ هم توسعه می یابد. پرداختن به مسائل فرهنگی، هنری و تقویت مدنیت در كیش بسیار مهم می باشد. امیدواریم نگاه متعارف، منطقی و توامان به شهر و فرهنگ و هنر (مدینه و مدنیت)، دنبال شود و قدم های موثری در فرهنگ و هنر برداریم و كیش را در همه حوزه های اقتصادی، فرهنگی، هنری و علمی به مقصد و محل سكونت نخبگان تبدیل نماییم. اگر بتوانیم مسائل فرهنگی كیش را توسعه و رشد دهیم این هدف محقق خواهد شد و دور از ذهن نیست.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد كیش افزود: تفاهم نامه سازمان با معاونت امور هنری، تفاهم نامه مناسبی در پنج محور اساسی است كه قدم های اجرایی آن برداشته می گردد. در كنار آن رویدادهایی همچون جشنواره «پیامبر مهربانی» در هفته وحدت در كیش مورد توافق قرار گرفته است.
او تصریح كرد: جای این رویداد در جهان اسلام خالی است و برگزاری این رویداد در هفته وحدت می تواند بعنوان یك برند در كیش ثبت گردد.
انصاری لاری از نام گذاری ۲۰ آبان ماه بعنوان روز كیش اطلاع داد و اضافه كرد: در این روز سلسله رویدادهایی پیش بینی شده است؛ همچون در این روز كنسرت های موسیقی خیابانی برگزار و جشنواره موسیقی پاپ كیش هم برنامه‎ریزی می گردد.
او در انتها ابراز امیدواری كرد كه همراهی معاون امور هنری وزارتخانه نویدبخش اتفاقات موثر در جزیره كیش باشد.
هادی مظفری، مدیركل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این رویداد تصریح كرد كه كیش می تواند میزبان هنرهای معاصر باشد و هنرهای تجسمی از كیش بیشتر معرفی شوند.
علی ثابت نیا، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران هم موسیقی را امكانی خواند كه به جذب توریست در منطقه آزاد كیش كمك می نماید.

 

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای هنر در كیش رونق می گیرد بسته هستند Date | 13/08/2018